Reflektory diodowe
Reflektory diodowe charakteryzują się nie tylko wysoką wydajnością, ale oferują też bezpieczeństwo i komfort. Dzięki temperaturze barwowej 5,5 tys. kelwinów, ich światło podobne jest do światła dziennego i prawie nie męczy oczu kierowcy – przede wszystkim w ciemnościach i przy złych warunkach atmosferycznych. Reflektory diodowe dają też szersze w porównaniu do reflektorów ksenonowych pole widzenia. Podczas jazdy we mgle i w deszczu, mniej oślepiają kierowców jadących z przeciwka. Diody nie wymagają konserwacji, a ich żywotność jest równa żywotności pojazdu. Innowacyjna stylistyka świateł do jazdy w dzień i w nocy nadaje linii samochodu niecodziennego wyglądu.
Reflektory diodowe są projektowane osobno dla każdego z modeli Audi. Dla przykładu, w Audi A5 za wszystkie funkcje oświetlenia odpowiada 26 diod na reflektor. 14 z nich obsługuje światła mijania i światła drogowe. Uzupełnia je moduł świateł do jazdy przy każdej pogodzie i do doświetlania zakrętów. Pasmo diod przy górnej krawędzi reflektora odpowiada za światła do jazdy w dzień, światła pozycyjne i kierunkowskazy. Na skrzyżowaniach, drogach bocznych, autostradach i w razie złej pogody, można skorzystać ze specjalnych funkcji doświetlania. Współpraca z nawigacją powiększa jeszcze zakres ich możliwości.
Reflektory diodowe Matrix
Sygnatura świetlna reflektorów diodowych Matrix tworzy obraz charakterystycznej i skoncentrowanej twarzy o dwóch parach oczu, gdzie światła mijania i światła drogowe wyglądają jak podwójne oko. Wszystkie funkcje świetlne realizowane są w technice diodowej. Źródłem światła drogowego, na przykład w Audi A5, jest 18 diod działających z wykorzystaniem dwóch soczewek. Ich sterownik, na podstawie informacji przekazywanych przez kamerę w lusterku wstecznym, włącza i wyłącza diody w zależności od potrzeb lub reguluje intensywność ich świecenia w 64 stopniach. W ten sposób, reflektory diodowe Matrix mogą rozdzielać światło na kilka milionów wariantów. W każdej sytuacji dają one światło oświetlające drogę prawie tak jak światło dzienne i zapewniające optymalny rozkład strumienia światła, nie oślepiając przy tym innych uczestników ruchu drogowego. By również kierowca Audi A5 Sportback nie był sam oślepiany przez światło odbijające się od znaków drogowych, są one doświetlane z odpowiednio mniejszą mocą.
Światło doświetlania zakrętów generowane przez reflektory diodowe Matrix, powstaje na zasadzie przesuwania głównego punktu oświetlenia. Jeżeli samochód wyposażony jest w opcjonalną nawigację MMI Navigation, pozyskiwane odpowiednio wcześniej dane z nawigacji powodują włączenie tego światła jeszcze przed skrętem kierownicy. W kierunkowskazach ze zdynamizowanym sposobem sygnalizowania, sekwencyjnie włączane diody generują sygnał świetlny przebiegający zawsze od środka do zewnątrz, w kierunku skręcania, stanowiąc dla innych uczestników ruchu jasny, zrozumiały intuicyjnie sygnał o zamierzonym kierunku jazdy.
Reflektory ksenonowe
Reflektory ksenonowe, to lampy emitujące światło powstające na skutek wyładowania elektrycznego w chmurze gazowej. Dwie wolframowe elektrody znajdujące się w bańce z grubego, kwarcowego szkła tworzą tzw. palnik. Pomiędzy nimi, w atmosferze gazowej, pod wpływem napięcia elektrycznego powstaje łuk świetlny, czyli zjawisko, w którym gaz szlachetny wypełniający bańkę wytwarza ciśnienie do 100 barów. Sam ksenon (gaz) świeci raczej na fioletowo, ale sole metali, które go uzupełniają w bańce, obniżają temperaturę barwową do 4200 kelwinów.
Reflektory ksenonowe zapewniają o wiele jaśniejsze światło i lepsze oświetlenie drogi niż lampy halogenowe z żarówką. Dodatkowo zużycie energii, z uwzględnieniem zapotrzebowania statecznika, jest o ok. 20 procent niższe, a żywotność reflektorów znaczenie dłuższa. Audi, w większości modeli jako wyposażenie opcjonalne lub seryjne oferuje tzw. reflektory ksenonowe plus. W tej technice jeden palnik ksenonowy wytwarza zarówno światła mijania, jak i drogowe, a ich zmiana następuje dzięki otwieraniu lub zamykaniu przesłony.
Światła laserowe Audi
Światła laserowe Audi, dostępne w wybranych, topowych modelach Audi, podwajają zasięg świateł drogowych. W każdym reflektorze, mały moduł laserowy generuje snop światła, który wiązką oświetla przestrzeń na długości kilkuset metrów. Monochromatyczne i koherentne niebieskie światło laserowe, ma długość fali 450 nanometrów. Fosforowy konwerter przemienia je w białe światło drogowe o temperaturze barwowej 5500 kelwinów – idealne dla ludzkiego oka, pozwalające kierowcy lepiej rozpoznawać kontrasty i mniej męczące wzrok. Dzięki temu, światła laserowe, włączające się przy prędkości powyżej 70 km/h, dają kierowcy korzyść w postaci lepszej widoczności i większego bezpieczeństwa. Gdy kamera na przedniej szybie rozpozna w swym zasięgu inne pojazdy, wiązka laserowa automatycznie dostosowuje się do aktualnej sytuacji.
Diodowe światła tylne OLED
Tylne światła wykonane w technice diod organicznych OLED (OLED: organic light emitting diode), oferowane są opcjonalnie dla modeli TT RS i A8 (D5). W każdej jednostce znajdują się dwie elektrody - z których przynajmniej jedna jest przezroczysta - złożone z kilku bardzo cienkich warstw organicznego półprzewodnika. Stały prąd pod niskim napięciem od trzech do czterech woltów sprawia, że warstwy te, dwieście razy cieńsze od ludzkiego włosa, świecą.
W przeciwieństwie do źródeł światła punktowego, takich jak klasyczne diody LED, diody OLED świecą całą swą powierzchnią: ich światło osiąga niespotykany dotąd stopień homogeniczności, a ich jasność można regulować bezstopniowo. Światło to nie rzuca mocnego cienia i nie wymaga stosowania reflektorów, światłowodów i tym podobnych elementów optycznych. Dzięki temu, jednostki OLED są wydajne, lekkie i doskonale homogeniczne.
W modelu A8 (D5), każda jednostka OLED jest podzielona na kilka segmentów, które mogą świecić z różną jasnością – zewnętrzne segmenty generują tylne światła pozycyjne, a powierzchnie wewnętrzne – światło stop. Poszczególne powierzchnie są od siebie precyzyjnie oddzielone. Podział diod OLED na małe, indywidualnie sterowane, rozmieszczone przestrzennie segmenty, daje możliwość wytworzenia zupełnie nowych scenariuszy świetlnych.
(HD) reflektory diodowe Matrix LED
Reflektory diodowe Matrix LED wytwarzają światło drogowe przy pomocy niewielkich diod emitujących światło, połączonych w zależności od modelu we wspólnym reflektorze lub we wspólnej soczewce. Dzięki swej inteligentnej funkcji dostosowania, doskonale oświetlają drogę bez oślepiania innych uczestników ruchu drogowego.
Gdy włącznik świateł w samochodzie ustawiony jest w pozycji Auto i włączone są światła drogowe, system załącza te światła poza terenem zabudowanym, przy założeniu, że pojazd porusza się z prędkością minimum 30 km/h. Gdy tylko kamera umieszczona na przedniej szybie wykryje inne pojazdy lub znak początku terenu zabudowanego, sterownik włącza poszczególne diody świetlne na 64 sposoby, tworząc kilka milionów możliwych wzorów oświetlenia. Światła Matrix LED „omijają” inne samochody, oświetlając przy tym w pełni strefy między nimi i do nich przylegające.
Diody w reflektorach Matrix LED pełnią również funkcję świateł doświetlania zakrętów, przesuwając ogniskową wiązki światła wzdłuż zakrętu. Dziej się to na krótko przed skrętem kół, w oparciu o dane predyktywne dostarczane przez system nawigacji MMI navigation plus.
W nowym Audi A8 (D5), Audi zastosowało kolejny stopień rozwoju tej techniki – diodowe światła drogowe wysokiej rozdzielczości HD Matrix LED. W każdym z reflektorów znajdują się tu 32 małe, indywidualnie sterowane diody świetlne ustawione w dwóch rzędach. Dzięki takiej nowej konfiguracji i dzięki również zmiennym światłom mijania, reflektory HD Matrix LED oświetlają drogę wyjątkowo dynamicznie i precyzyjnie.
2017-10-06
Technika
Oświetlenie
Oświetlenie
Sidebar
Widzieć i być widzianym – to jeden z najważniejszych aspektów ruchu drogowego. Marka segmentu premium z Ingolstadt stosuje się do tej maksymy, proponując innowacyjne techniki świetlne w wyrazistej stylistyce.
Bank prasowy
© 2025 Audi