Wszechstronne, sportowe, eleganckie: wymiary i koncepcja przestrzeni
Audi Q8, jak żaden inny SUV spod znaku czterech pierścieni, roztacza aurę sportowej dynamiki i ekskluzywnego prestiżu. Przy długości 4,99 m, szerokości 2,00 m i wysokości 1,71 m, ten SUV coupé jest szerszy, ale jednocześnie krótszy i niższy niż siostrzany model Q7. Prawie 3 metry rozstawu osi sprawiają, że samochód oferuje przestronne wnętrze bijące na głowę bezpośrednich konkurentów pod względem najważniejszych wymiarów, w tym długości wnętrza i miejsca nad głową. Na życzenie dostępny jest system trzech przesuwanych wzdłuż foteli z tyłu. Ze złożonymi oparciami tylnej kanapy, przestrzeń bagażowa kryjąca się pod potężną klapą bagażnika ma 1755 litrów.
Nowy wygląd rodziny Q: stylistyka zewnętrzna
Imponująca osłona chłodnicy Singleframe w ośmiokątnej stylistyce jest emanacją stylu Audi Q8, a jednocześnie ucieleśnieniem nowego oblicza rodziny pojazdów serii Q. Muskularny, pionowo ustawiony grill wraz z wysuniętym mocno do przodu frontowym spojlerem oraz mocno zaakcentowane wloty powietrza, podkreślają pewny siebie wygląd samochodu. Linia dachu elegancko opada ku tyłowi i przechodzi w delikatnie pochylone słupki D. Całość wygląda jakby opierała się o blistery quattro umieszczone powyżej nadkoli, w których mogą kryć się nawet 22-calowe koła. Wiele detali przywodzi na myśl stylistykę oryginalnego Audi quattro. Mocne kontury i atletycznie napięte powierzchnie oddają poczucie siły, wyrafinowania i niecodziennej dynamiki stałego napędu na cztery koła. Spojler, listwy wykańczające nadkola, listwy drzwi i dyfuzor mają kontrastowe kolory, by jeszcze mocniej podkreślić off-roadowy wygląd auta.
Drogę przed samochodem oświetlają standardowe reflektory diodowe lub dostępne opcjonalnie reflektory diodowe HD Matrix LED. W obu przypadkach, trójwymiarowa sygnatura świateł do jazdy w dzień oraz świateł tylnych podkreśla ich cyfrowy rodowód. Światła tylne połączone są ze sobą wąskim, świetlnym pasmem. Podobnie jak to było w oryginalnym Audi quattro, tłem dla tego pasma jest czarna powierzchnia.
Sportowe wrażenia podczas jazdy: zawieszenie i napęd
Dzięki prześwitowi wynoszącemu aż 254 mm, krótkim zwisom, stałemu napędowi na cztery koła quattro i systemowi kontroli zjazdu ze wzniesienia, Audi Q8 może jechać dalej, nawet gdy skończy się utwardzona droga. Zawieszenie z regulowanymi amortyzatorami należy do wyposażenia standardowego.
Opcjonalnie Audi oferuje adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z systemem kontroli tłumienia w komfortowym lub sportowym zestrojeniu. W zależności od sytuacji drogowej lub od preferencji kierowcy, może ono podnieść całą karoserię o ok. 90 milimetrów.
Poza standardowym, progresywnym układem kierowniczym, którego przełożenie staje się tym bardziej bezpośrednie, im większy jest kąt skrętu kierownicy, Audi oferuje również opcjonalny układ czterech kół skrętnych. Układ ten może przy małych prędkościach skręcić koła tylne pod kątem max. 5 stopni w kierunku przeciwnym do kierunku skrętu, co poprawia zwrotność samochodu. Może również skręcić je w kierunku tym samym co kierunek skrętu pojazdu przy prędkościach wyższych. To z kolei wpływa na poprawę stabilności na drodze.
Nowy SUV coupé zostanie wprowadzony na rynek europejski jako Q8 50 TDI. Mocny silnik 3.0 TDI wytwarza 210 kW (286 KM) i rozwija moment napędowy rzędu 600 Nm. Audi Q8 od 0 do 100 km/h przyspiesza w 6,3 sekundy. Jego prędkość maksymalna wynosi 245 km/h. Szybka, płynnie działająca ośmiostopniowa automatyczna skrzynia biegów tiptronic przenosi moc do napędu quattro. Na początku przyszłego roku pojawią się dwie kolejne wersje modelu: Q8 45 TDI z silnikiem wysokoprężnym V6 o mocy 170 kW (231 KM) oraz Q8 55 TFSI z silnikiem 3.0 TFSI o mocy 250 kW (340 KM).
Wszystkie rodzaje napędu są wyjątkowo efektywne dzięki nowej technice mild hybrid (MHEV). Główny układ elektryczny o napięciu 48 V zawiera dwa ważne moduły techniczne: akumulator litowo-jonowy oraz alternator-rozrusznik. Podczas hamowania, system ten może odzyskać nawet 12 kW mocy i przekazać ją do akumulatora. Technika MHEV pozwala na długie fragmenty jazdy w trybie tzw. żeglowania, z wyłączonym silnikiem. W takiej sytuacji, system start-stop zaczyna działać przy prędkości 22 km/h. Podczas codziennego użytkowania, rozwiązanie to zmniejsza zużycie paliwa nawet o 0,7 l na 100 km.
Nowa klasa premium to klarowność: wnętrze
Łatwe do zrozumienia symbole oznaczają cyfrowa precyzję Audi i wysoki stopień integracji architektury i wykonywanych operacji. Centralnym elementem wnętrza jest dotykowy, górny wyświetlacz systemu MMI touch response. Mający wygląd czarnego panelu ekran, gdy jest wyłączony idealnie zlewa się z również czarną powierzchnią otoczenia. Wszystkie elementy – od wąskiego i długiego pasa nawiewów, aż po szeroką konsolę na tunelu środkowym, na której umieszczono dźwignię zmiany biegów skrzyni tiptronic – doskonale ze sobą współgrają. W ciemnościach, opcjonalne oświetlenie konturowe wyznacza kontury linii stylistycznych wnętrza i podświetla trójwymiarowy, wycięty laserowo znaczek czterech pierścieni nad schowkiem na rękawiczki. To szczegół podkreślający zamiłowanie Audi do wykańczania detali. Inne dostępne dla wnętrza pojazdu opcje, podkreślające jego elegancką atmosferę, to dopasowujące się do pasażera, wentylowane fotele konturowe z funkcją masażu, czterostrefowa automatyczna klimatyzacja oraz pakiet poprawiający jakość powietrza wewnątrz.
Wrażliwe, a jednocześnie zwięzłe: elementy sterowania i wyświetlacze
W Audi Q8, dzięki udostępnionej w nim koncepcji operacyjnej MMI touch response, niemal każdą funkcję można wywołać na jednym z dwóch dużych wyświetlaczy. Wyświetlacz górny, o przekątnej 10,1 cala, służy do obsługi systemów infotainment i nawigacji. Natomiast ekranu dolnego, o przekątnej 8,6 cala, kierowca używa do obsługi klimatyzacji, funkcji komfortu podróży oraz do wprowadzania tekstu. W trakcie tej ostatniej czynności, nadgarstek kierowcy swobodnie spoczywa na dźwigni zmiany biegów. Operacje są szybkie i proste: reakcja haptyczna oraz charakterystyczne kliknięcie potwierdzają aktywowanie funkcji palcem. Na dodatek, sterowanie naturalnie wypowiadanym językiem przekształca Audi Q8 w inteligentnego partnera dialogowego. Kierowcy mogą swobodnie formułować polecenia. System zrozumie np. zdanie „jestem głodny” i w odpowiedzi wskaże najbliższe restauracje.
Wszystkie wskaźniki wyświetlane są na ekranie w pełni cyfrowego kokpitu – Audi virtual cockpit. Na ekranie o przekątnej 12,3 cala wywołać można z poziomu kierownicy wielofunkcyjnej dwa widoki. Opcjonalna wersja plus oferuje widok trzeci – bardzo sportowy. Wyświetlacz danych na szybie na wprost wzroku kierowcy head-up display, również prezentuje najważniejsze informacje, w tym prowadzenie po obranym przez nawigację pasie jazdy.
Inteligentna współpraca w sieci
Audi Q8 standardowo wyposażane będzie w najbardziej rozbudowany system infotainment, MMI navigation plus. W jego skład wchodzi moduł transferu danych Audi connect pracujący w standardzie LTE Advanced oraz hotspot Wi-Fi. System nawigacji potrafi, bazując na poprzednich podróżach, rozpoznać preferencje kierowcy i dzięki temu udzielać mu inteligentnych podpowiedzi. Usługi sieciowe Audi connect dodają funkcji predyktywnych do procesu planowania trasy. Pozwala to dwóm serwisom Car-to-X: informacjom o znakach drogowych i informacjom o niebezpieczeństwach, wykorzystywać inteligencję rozproszonego roju floty Audi. Opcjonalna funkcja Audi connect key umożliwia kierowcy otwieranie i zamykanie samochodu oraz jego uruchamianie przy pomocy kompatybilnego smartfona z systemem Android. Zindywidualizowane profile użytkowników pozwalają na ustalenie czterystu preferowanych ustawień dla wielu kierowców jednego samochodu. Kierowcy mogą również, wykorzystując aplikację myAudi, przenosić do systemu nawigacji swoje własne cele, odtwarzać streaming muzyczny oraz przenosić kalendarz ze smartfona wprost do systemu MMI.
Dzięki Audi phone box i funkcji voice-over LTE, Audi Q8 jest prawdziwym mistrzem w dziedzinie odtwarzania dźwięków i jakości połączenia z siecią. To samo dotyczy systemu muzycznego Bang & Olufsen Advanced Sound System. Odtwarza on fascynujące, trójwymiarowe dźwięki, trafiające do słuchaczy na wszystkich pięciu miejscach. Muzyka brzmi tak, jakby odtwarzana była w sali koncertowej.
Nie ma znaczenia, czy to parking, czy miasto, czy długa podróż – Audi Q8 wspiera swego kierowcę w wielu sytuacjach. Wśród systemów wnoszących swój wkład w bezpieczeństwo jazdy są m.in. adaptacyjny tempomat - adaptive cruise assist, asystent wydajności, asystent ruchu poprzecznego, ostrzeżenie przed zmianą pasa, ostrzeżenie o wysokich krawężnikach oraz kamery 360 stopni. Niezwykle innowacyjnym rozwiązaniem będzie funkcja automatycznego wjazdu do garażu - remote garage pilot, która zacznie być montowana w Audi Q8 w roku 2019. Funkcja ta pozwala na całkowicie autonomiczne wprowadzanie i wyprowadzanie tego SUV’a z garażu pod nadzorem kierowcy. Kierowca wysiada wtedy z samochodu jeszcze przed bramą garażową, a następnie aktywuje system na swoim smartfonie z aplikacją myAudi. Podobny poziom wygody oferuje funkcja automatycznego parkowania – remote parking pilot. Za prawidłowym działaniem wszystkich tych systemów stoi centralny sterownik systemów wspomagania kierowcy. Nieustannie przetwarza on różne modele otoczenia i używa tych informacji do zarządzania powyższymi systemami. Niezbędne dane są pobierane – w zależności od wybranej opcji wyposażenia – z nawet pięciu czujników radarowych, z sześciu kamer, dwunastu czujników ultradźwiękowych oraz ze skanera laserowego.
Fakty i liczby
Audi Q8
Wymiary i koncepcja przestrzeni
- Długość 4986 mm, szerokość 1995 mm, wysokość 1705 mm, rozstaw osi 2995 mm, prześwit nawet 254 mm z adaptacyjnym zawieszeniem pneumatycznym
- Przestronne wnętrze, prawie każdy istotny wymiar przekracza wartości w konkurencyjnych modelach
- Pojemność bagażnika od 605 do 1755 l, standardowo montowana elektrycznie otwierana i zamykana pokrywa bagażnika, opcjonalnie z możliwością sterowania ruchem stopy
Stylistyka zewnętrzna
- Fuzja stylistyki czterodrzwiowego, luksusowego coupé i dużego SUV-a, nawiązania do stylistyki Ur-quattro
- Imponująca ośmiokątna osłona chłodnicy Singleframe — nowe oblicze rodziny Q
- Niska linia dachu, mocno zaakcentowane blistry quattro nad wnękami kół, duże koła w rozmiarach do 22 cali.
- Standardowo reflektory diodowe, opcjonalnie reflektory diodowe HD Matrix o wysokiej rozdzielczości, sygnatura świateł do jazdy w dzień z cyfrową grafiką
- Wąski, czarny element o wysokim połysku z wbudowanym pasem świetlnym z tyłu pojazdu
Napęd i podwozie
- Technika mild hybrid z 48-woltowym alternatorem-rozrusznikiem, 48-woltowym centralnym układem elektrycznym i akumulatorem litowo-jonowym umożliwiającym żeglowanie z wyłączonym silnikiem; wysokie parametry rekuperacji energii, system start-stop działający od 22 km/h (13.7 mph), redukcja zużycia paliwa o 0,7 l na 100 km
- Na początku sprzedaży w Europie, oferowany będzie silnik 3.0 TDI o mocy 210 kW (286 KM) i momencie napędowym 600 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 6,3 s., maksymalna prędkość 245 km/h. Kolejne sześciocylindrowe jednostki napędowe (TDI i TFSI) pojawią się już po wprowadzeniu modelu na rynek.
- Przenoszenie mocy za pomocą ośmiostopniowej automatycznej skrzyni biegów tiptronic oraz stałego napędu na cztery koła quattro
- Standardowo montowany selektywny rozkład momentu napędowego między kołami działający na zasadzie krótkich przyhamowań
- Progresywny układ kierowniczy w standardzie, opcjonalny układ czterech kół skrętnych umożliwiający skręcanie również kół tylnej osi
- Zawieszenie z systemem kontroli stopnia tłumienia w standardzie, opcjonalnie dwie wersje adaptacyjnego zawieszenia pneumatycznego z kontrolą tłumienia
- System wyboru dynamiki jazdy Audi drive select z siedmioma profilami, w tym z profilem jazdy terenowej
- System kontroli zjazdu ze wzniesienia i wyświetlacz kąta nachylenia podczas jazdy terenowej w standardzie
- Elektroniczna platforma podwozia do skomunikowanego sterowania regulowanymi podzespołami podwozia
Nadwozie
- Wielomateriałowa karoseria Audi Space Frame; drzwi, przednie błotniki, klapa tylna i wiele innych elementów zrobionych z aluminium; komponenty o bardzo dużej wytrzymałości wykonane ze stali formowanej na gorąca tworzą szkielet przedziału pasażerskiego; wysoka sztywność
- Współczynnik oporu powietrza Cd = 0,34
- Dopracowana izolacja akustyczna i wyjątkowa aeroakustyka; opcjonalnie dźwiękoszczelne szyby
- Masa własna: 2145 kg
Wnętrze
- Czysty przekaz stylistyki wnętrza, harmonijna fuzja koncepcji architektury i obsługi, smukła tablica przyrządów, wyraźna pozioma orientacja linii
- Dwa duże ekrany dotykowe o przekątnych 8,6 cala i 10,1 cala, tylko kilka przycisków
- Fotele sportowe S plus oraz indywidualne fotele konturowe, również z wentylacją i funkcją masażu
- Opcjonalny pakiet jakości powietrza z jonizatorem i subtelną aromatyzacją
- Opcjonalny pakiet oświetlenia konturowego ambiente zapewniający niestandardowe efekty oświetlenia wnętrza
- Szeroki wybór wyrafinowanych materiałów, na przykład skóry Valcona i drewna eukaliptusa
Elementy sterowania i wyświetlacze
- Koncepcja obsługi i wyświetlacze MMI touch response: czysta, płaska struktura menu, ekrany dotykowe z haptycznym i akustycznym potwierdzeniem operacji, funkcja inteligentnego wprowadzania tekstu
- Obsługa z wykorzystaniem języka naturalnego, wyszukująca danych w zasobach pokładowych i w chmurze
- Standardowy Audi virtual cockpit, opcjonalnie w wersji plus
- Opcjonalnie wyświetlacz danych na szybie head-up display pokazujący ważne informacje na przedniej szybie na wprost wzroku kierowcy
Łączność
- Topowy system infotainment MMI navigation plus działający w standardzie LTE Advanced oraz hotspot Wi-Fi
- Opcje dodatkowe, takie jak Audi phone box i interfejs Audi smartphone interface
- Nawigacja z funkcją uczenia się oraz planowanie trasy online w systemie HERE
- Wiele funkcji Audi connect, w tym usługi Car-to-X rozpoznawania znaków drogowych, informowania o zagrożeniach oraz miejscach parkingowych
- Opcjonalnie kluczyk Audi connect key do otwierania/zamykania pojazdu i uruchamiania silnika za pomocą smartfona
- Personalizacja ok. 400 funkcji w indywidualnych profilach użytkowników
- Aplikacja myAudi app bezproblemowo łącząca Audi Q8 ze smartfonem
- Opcjonalny system muzyczny Bang & Olufsen Advanced z trójwymiarowym dźwiękiem słyszalnym również na tylnej kanapie
- Systemy wspomagania kierowcy, w tym adaptacyjny asystent jazdy, asystent wydajności, asystenta skrzyżowań, funkcja automatycznego parkowania – remote parking pilot oraz funkcja automatycznego wjazdu do garażu - remote garage pilot
- Kompleksowy zestaw czujników: skaner laserowy, radar dalekiego zasięgu, cztery radary o średnim zasięgu, kamera z przodu pojazdu, kamery 360°, kamera noktowizyjna i dwanaście czujników ultradźwiękowych
- Nieustanne przetwarzanie danych z wszystkich czujników przez centralny sterownik systemów wsparcia kierowcy
2018-11-28
Modele
Nowe oblicze modeli rodziny Q: Audi Q8
Nowe oblicze modeli rodziny Q: Audi Q8
Sidebar
Audi Q8 łączy w sobie przestronność i ergonomię — cechy typowe dla SUV-a, z elegancką linią nadwozia czterodrzwiowego coupé. Bogato wyposażone, kompleksowo połączone z siecią i wystarczająco silne do jazdy typu off-road. To zaufany towarzysz podróży rodzinnych i służbowych. Nowy, topowy model rodziny Q napędza mocna, a jednocześnie bardzo wydajna jednostka napędowa 3.0 TDI o mocy 210 kW (286 KM). Audi Q8 pojawi się na europejskim rynku w trzecim kwartale 2018 r.
Bank prasowy
© 2023 Audi