„Skutki pandemii koronawirusa znajdują również odzwierciedlenie w naszych najważniejszych wynikach finansowych. Szybko zareagowaliśmy na pandemię i zoptymalizowaliśmy nasze krótkoterminowe wydatki, nie idąc na kompromis w kwestii długofalowych planów. Drugą połowę roku rozpoczynamy z solidną płynnością” – mówi Arno Antlitz, członek zarządu AUDI AG ds. finansowych i prawnych. Ogólnoświatowy spadek popytu i przerwy w łańcuchu dostaw doprowadziły do przypadków zawieszenia produkcji na poziomie globalnym i skrócenia czasu pracy w niemieckich fabrykach Audi. Pod koniec czerwca wznowiono produkcję we wszystkich zakładach Audi.
W pierwszej połowie 2020 roku, spółka przekazała klientom na całym świecie 707 225 (2019: 906 180) pojazdów marki Audi. Pomimo 22% spadku w pierwszej połowie roku z powodu pandemii, Audi wypadło lepiej niż cały rynek, który skurczył się o 28%. Audi zareagowało szybko: Dzięki wielu działaniom online, takim jak wirtualne salony sprzedaży czy nowe konsultacje Audi na żywo, Audi i dealerzy marki pozostali w kontakcie z klientami - mimo zamkniętych salonów sprzedaży. Dostawy również idą w dobrym kierunku: w czerwcu br. Audi dostarczyło tylko 8 % samochodów mniej niż w czerwcu 2019 r. Ożywienie widać na postawie zamówień z całego świata, które są tylko nieznacznie poniżej poziomu sprzed koronawirusa.
Obraz poszczególnych rynków jest zróżnicowany: W Europie (minus 29%) i w Stanach Zjednoczonych (minus 22%) dostawy marki Audi w czerwcu były jeszcze na mocno obniżonym poziomie. W Chinach od marca widoczne jest znaczne ożywienie popytu. W maju i czerwcu marka z czterema pierścieniami w logo uzyskała tam rekordowe wyniki. Skumulowana sprzedaż na najważniejszym dla Audi jednolitym rynku jest nadal nieco niższa (o 3%) w porównaniu do tego samego okresu roku poprzedniego. Głównymi motorami wzrostu w Chinach w pierwszej połowie roku były: nowe Audi A6 L, Audi Q2 L oraz Audi Q5 L.
W pierwszej połowie roku przychód Grupy Audi spadł do poziomu 20 mld 476 mln euro w wyniku niższego wolumenu sprzedaży (w 2019 r.: 28 mld 761 mln euro). Marka odnotowała dobre wyniki w zakresie przychodów ze sprzedaży w pełni elektrycznego modelu Audi e-tron. Do połowy roku klientom dostarczono 16 898 egzemplarzy Audi e-tron (w 2019 r.: 9 444 egzemplarze). Dzięki temu Audi e-tron jest światowym liderem wśród niemieckich producentów pojazdów elektrycznych segmentu premium. W maju 2020 r marka z Ingolstadt stopniowo wprowadzała też na rynek model Audi e-tron Sportback.
W kontekście trudnej sytuacji rynkowej spowodowanej pandemią koronawirusa, strata operacyjna wyniosła 750 mln euro (w 2019 r.: zysk operacyjny 2 mld 300 mln euro), a operacyjna stopa zwrotu ze sprzedaży: minus 3,7% (w 2019 r.: plus 8,0%). Szeroko zakrojone działania podjęte w celu obniżenia kosztów tylko częściowo zrównoważyły spadek wyników. Negatywny wpływ na kształtowanie się wyników miała również ponowna wycena transakcji zabezpieczających. Po korekcie o pozycje specjalne związane ze sprawą emisji silników wysokoprężnych w wysokości 108 mln euro, zysk operacyjny wyniósł minus 643 mln euro (2019: 2 mld 300 mln). Skorygowana operacyjna rentowność sprzedaży wyniosła -3,1 procent (2019: 8,0). Pozytywny wpływ na zysk operacyjny miała przeprowadzona wewnątrz Grupy Volkswagen sprzedaż spółki Autonomous Intelligent Driving GmbH.
W okresie sprawozdawczym zysk Grupy Audi przed opodatkowaniem wyniósł 86 mln euro (w 2019 r.: 2 mld 580 mln euro). Obejmuje to dochód finansowy w wysokości 836 mln euro (w 2019 r.: 280 mln euro). Głównym powodem wzrostu są wyższe dochody w wyniku sprzedaży wewnątrzgrupowej spółki Audi Electronics Venture GmbH.
Pomimo trudnej sytuacji rynkowej, przepływy pieniężne netto i płynność netto Grupy Audi utrzymały się na wysokim poziomie. Przepływy pieniężne netto wyniosły 1 mld 953 mln euro, szczególnie na tle sprzedaży (w 2019 r.: 2 mld 253 mln euro). Płynność netto utrzymuje się na wysokim poziomie 19 mld 875 mln euro (na koniec grudnia 2019 r: 21 mld 754 mln euro). W związku z pandemią koronawirusa, spółka Audi powołała grupę zadaniową ds. płynności, która ma systematycznie ograniczać wypływy środków pieniężnych i zapewniać Audi długofalową zdolność do działania. Wszystkie koszty i inwestycje niezwiązane z produktem podlegają systematycznej kontroli. Dzięki wzmocnionej dyscyplinie inwestycyjnej, Grupa Audi osiągnęła stosunek nakładów inwestycyjnych do przychodów na poziomie 2,4% (w 2019 r.: 3,0%).
„Pomimo początkowych pozytywnych sygnałów z rynków, rok 2020 pozostaje niezwykle trudny. Przechodzimy przez kryzys związany z pandemią w sposób wysoce skoncentrowany i z niezbędną elastycznością. W ostatnich tygodniach dokładnie przeanalizowaliśmy nasze wydatki krótkoterminowe, uważnie przyglądamy się projektom długofalowym i konsekwentnie je wdrażamy” – mówi Arno Antlitz. „Nasze decyzje strategiczne nakreślają plan działań na najbliższe lata. Jego sercem jest elektryfikacja i cyfryzacja naszego asortymentu modeli. Jednym z przykładów jest inkubator projektów Artemis. Ta nowa jednostka przyspieszy opracowywanie dodatkowych modeli elektrycznych.” Ponadto Markus Duesmann, prezes zarządu AUDI AG, w ramach swojej odpowiedzialności za badania i rozwój, przejmie w zarządzie Grupy Volkswagen odpowiedzialność za oprogramowanie, a tym samym będzie zarządzał nową jednostką Car.Software działającą w ramach Grupy Volkswagen.
Z uwagi na panującą pandemię koronawirusa firma zakłada, że popyt na światowych rynkach samochodów będzie w całym roku 2020 znacznie niższy. W związku z tym, Grupa Audi spodziewa się, że dostawy i przychody marki Audi będą znacznie niższe niż w 2019 r. Oczekuje się, że wynik operacyjny będzie znacząco gorszy niż w zeszłym roku, chociaż wyraźnie dodatni. Przepływy pieniężne netto prawdopodobnie będą niższe niż w zeszłym roku.
Grupa Audi w pierwszej połowie 2020 r.: skutki pandemii koronawirusa są nadal bardzo odczuwalne
Grupa Audi w pierwszej połowie 2020 r.: skutki pandemii koronawirusa są nadal bardzo odczuwalne
- Dostawy do klientów: stabilizacja na rynkach
- Kontynuacja kursu na elektryfikację: Audi e-tron jako światowy lider wśród niemieckich producentów pojazdów elektrycznych klasy premium
- Grupa Audi: 20 mld 476 mln euro przychodu, 643 miliony euro straty operacyjnej przed odliczeniem pozycji nadzwyczajnych, zwrot operacyjny ze sprzedaży przed pozycjami specjalnymi na poziomie: minus 3,1%. Przepływ pieniężny netto 1mld 953 mln euro głównie dzięki sprzedaży instrumentów kapitałowych, dyscyplinie inwestycyjnej i redukcji zapasów
- Dyrektor finansowy Arno Antlitz: – Rozpoczynamy drugą połowę roku z dobrą płynnością i konsekwentnie realizujemy nasze plany związane z produktami
- Prognozy: w drugiej połowie roku spodziewane jest znaczne ożywienie, jednakże utrzyma się niekorzystny wpływ pandemii koronawirusa na kluczowe wyniki finansowe za cały rok 2020.
Ingolstadt, 31 lipca 2020 r. Bilans pierwszych sześciu miesięcy: W pierwszym półroczu dostawy, przychody i zysk operacyjny osiągały poziom niższy niż w zeszłym roku. Zgodnie z przewidywaniami, konsekwencje pandemii koronawirusa stanowią poważne wyzwanie dla całej gospodarki, w tym także dla AUDI AG. Drugi kwartał charakteryzował się jednak usystematyzowanym wznowieniem produkcji i znacznym ożywieniem popytu. Widoczna jest pozytywna tendencja związana z dostawami pojazdów: wynik minus 22% stawia Audi na znacznie lepszej pozycji niż ogólny wskaźnik rynku wynoszący minus 28%. W rezultacie, przychód Grupy Audi w pierwszej połowie 2020 r. wyniósł 20 mld 476 mln euro, a strata operacyjna przed odliczeniem pozycji nadzwyczajnych wyniosła 643 mln euro.