Szef Audi Motorsport Rolf Michl, wyznaczył swojemu zespołowi jasny cel: „Nasza technika, cały zespół oraz nasi kierowcy i piloci mają potencjał, by znajdować się w czołówce. Dowiodły tego nasze wyniki etapowe. Tym bardziej irytujące było to, że awarie opon i inne drobne problemy nie pozwalały nam w Dakarze na lepsze wyniki. Musimy znaleźć rozwiązanie tego problemu. Nasz systematycznie zaplanowany test był, po analizie teoretycznej, kolejnym ważnym krokiem na tej drodze.” W trzecim tygodniku maja, Team Q Motorsport oraz trzej kierowcy: Mattias Ekström, Carlos Sainz i Stéphane Peterhansel, spędzili kilka dni w Arabii Saudyjskiej, intensywnie pracując nad rozwiązaniami.
Korzystając z dwóch różnych typów opon dostarczanych przez partnerską markę BF Goodrich, zespół porównał osiągi i próbował odtworzyć warunki, w których w styczniu dochodziło do uszkodzeń, tak by opracować środki zaradcze. W tym celu opracowano różne przebiegi tras: Na żwirowo-piaskowym torze sprinterskim o długości niespełna 13 kilometrów, inżynierowie sprawdzili aspekty wydajności. Na dystansie około 110 kilometrów z kamienistym podłożem, skupiono się na trwałości i wzorcach uszkodzeń. Na porządku dziennym była również praca z amortyzatorami, ponieważ na nierównych nawierzchniach podwozie musi pozostać niezawodne, wydajne i konsekwentne. Analizę wspierały czujniki w podwoziu, mierzące obciążenia i przyspieszenia.
Sven Quandt, szef teamu Q Motorsport, tak podsumował tych kilka dni: „Postawiliśmy sobie wiele wymagań związanych z testami, a Audi Sport bardzo nas w tym wspierało. Podczas jazd testowych byliśmy w stanie odtworzyć awarie opon, co cieszy, ponieważ pozwala nam bardzo dobrze przeanalizować warunki i okoliczności, które przysporzyły nam bólu głowy w styczniu. Z tym ściśle związane są ustawienia zawieszenia – zmieniliśmy je. Nie wypracowaliśmy jeszcze stuprocentowego rozwiązania, ale test był wartościowy i jesteśmy na dobrej drodze.” Carlos Sainz wrócił już do sprawności po styczniowym wypadku i startował ze swoim stałym pilotem Lucasem Cruzem. Stéphane Peterhansel również wziął udział w testach, ale jemu też towarzyszył Lucas Cruz. „To była słuszna decyzja, aby nie korzystać ponownie z regularnego pilota Stéphane'a, Edouarda Boulangera po jego styczniowej kontuzji, ponieważ trasy testowe były bardzo wymagające fizycznie. W końcu każdy dodatkowy dzień bez ekstremalnego stresu wspomaga dalszy proces leczenia” - mówi Rolf Michl. Mattias Ekström startował standardowo z pilotem Emilem Bergkvistem.
W Arabii Saudyjskiej Team Audi Sport doświadczył temperatur sięgających 42 stopni Celsjusza i silnych podmuchów wiatru. Warunki dawały się we znaki zwłaszcza szeregowym pracownikom zespołu. Audi RS Q e-tron z napędem elektrycznym i niskoemisyjnym konwerterem energii zasilanym paliwem reFuel, ukończyło test bez zarzutu. Na dystansie 2568 kilometrów nie tylko potwierdziło dojrzałość innowacyjnej koncepcji, ale pozwoliło na ukończenie intensywnego programu zgodnie z założeniami. Korzyścią z testów w Arabii Saudyjskiej zarówno dla kierowców, jak i dla inżynierów, oprócz spostrzeżeń technicznych było również doskonalenie umiejętności w zakresie podejmowania decyzji i stylu jazdy. Po powrocie zaplanowano kompleksową analizę wszystkich zarejestrowanych danych. W ten sposób Audi i Q Motorsport kontynuują przygotowania do kolejnych etapów rozwoju i organizacji teamu do Rajdu Dakar 2024.
Spójna analiza przyczyn źródłowych podczas testów dakarowego samochodu Audi Sport
Spójna analiza przyczyn źródłowych podczas testów dakarowego samochodu Audi Sport
- Poszukiwanie przyczyn i środków zaradczych dla przebitych opon
- W tym samym czasie testy podwozia w zróżnicowanym terenie
- Wszystkich trzech kierowców Audi RS Q e-tron wzięło udział w testach
Neuburg nad Dunajem, 1 czerwca 2023 r. Team Audi Sport po Rajdzie Dakar 2023 przygotował test analityczny zawieszenia i opon. Podczas piętnastu styczniowych, rajdowych dni, załogi prowadzące Audi RS Q e-tron w składzie: Mattias Ekström/Emil Bergkvist, Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger i Carlos Sainz/Lucas Cruz, łącznie czternaście razy stawały na podium. Start w tegorocznej edycji najsławniejszej rajdowej imprezy świata był też niestety dla Audi znaczony wieloma niepowodzeniami. Podczas gdy innowacyjna koncepcja napędu elektrycznego działała bez zarzutu, awarie opon wyraźnie szkodziły wszystkim trzem załogom. W związku z tym, Team Audi Sport od razu po zakończeniu imprezy rozpoczął pogłębioną analizę sytuacji, której podsumowaniem były testy przeprowadzone w Arabii Saudyjskiej.