Audi Q6 e-tron to nowa filozofią projektowania wnętrza, która jest zorientowana na człowieka jak nigdy dotąd – podkreślają to projektanci Audi Ramon Bäurle i Mattijs van Tuijl i dodają, że jest to wprowadzenie do produkcji seryjnej koncepcji, która była pokazana w modelu Audi grandsphere concept. Całość określają jako „nową przestrzeń życiową wewnątrz samochodu”.
Wszystko to jest możliwe dzięki nowej nowej platformie Premium Platform Electric (PPE), która zapewnia więcej miejsca we wnętrzu. Przednia szyba w modelu Q6 e-tron jest wysunięta do przodu, podłoga wewnątrz jest płaska, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie, konsola środkowa z przodu ma wiele schowków, a pasażerowie z tyłu z pewnością nie mogą narzekać na brak miejsca. Jak podkreśla Ramon Bäurle, projektant wnętrza: „Ta nowa przestrzeń wymaga nowego podejścia do projektowania. Sposobu, w jaki funkcjonalnie kształtujemy i organizujemy projekt wszystkiego, co nas otacza we wnętrzu samochodu. Cztery podstawowe idee zdeterminowały nowy projekt wnętrza: zorientowanie na człowieka (Human Centric), cyfrowa scena (Digital Stage), przejrzystość wizualna (Visual Clarity) i nacisk na materiały (Material Driven). Te cztery wartości oznaczają nową filozofię projektowania wnętrz Audi. Nowa stylistyka wnętrza została wprowadzona do produkcji seryjnej po raz pierwszy w Audi Q6 e-tron, ale będzie również widoczna w późniejszych modelach”
Human Centric – zorientowanie na człowieka
Potrzeby i oczekiwania użytkowników były punktem wyjścia do zaprojektowania nowego wnętrza, jego architektury i funkcji. Całe wnętrze zostało zaprojektowane przede wszystkim z myślą o kierowcy i pasażerach pod każdym kątem. Zarówno kierowca, jak i pasażer siedzący z przodu znajdują się w centrum nowej architektury wnętrza. Jak mówi Mattijs van Tuijl, koordynator kreatywny ds. wnętrz, cała architektura jest mocno skoncentrowana na pozycję kierowcy. Wszystkie funkcje są łatwo dostępne dla wszystkich rozmiarów nadwozia, a treści cyfrowe wyświetlane na zakrzywionym wyświetlaczu i – razem z wszystkimi funkcjami dotykowymi – również zorientowane na tę centralną przestrzeń”. Z kolei pasażer na przednim fotelu ma do dyspozycji wyświetlacz, który jest zintegrowany z deską rozdzielczą i został zaprojektowany od podstaw, aby korzystanie z niego było maksymalnie wygodne i proste.
Digital Stage – cyfrowa scena
Cyfrowa scena (Digital Stage) jest nowym panelem kontrolnym w modelu Q6 e-tron oraz wszystkich innych, które w przyszłości będą oparte na PPE. Duży, zakrzywiony wyświetlacz stanowi centralny element cyfrowej sceny. Łączy on wirtualny kokpit Audi z wyświetlaczem dotykowym MMI w panoramicznym ekranie. Jak podkreśla Mattijs van Tuijl, wyświetlacz jest inspirowany osłoną Singleframe i wygląda, jakby unosił się w powietrzu. Główny wyświetlacz jest wyraźnie skierowany w stronę kierowcy, jednak w taki sposób, aby pasażerowie również mogli zobaczyć, co jest na nim wyświetlane. Mają oni jednak do dyspozycji osobny wyświetlacz, na którym mogą oglądać własne treści – niezależnie od treści wyświetlanych na głównym wyświetlaczu. Pasażerowie mogą wybierać swoje treści indywidualnie. Mają do dyspozycji te same aplikacje co kierowca i mogą je dowolnie konfigurować oraz przenosić na swój wyświetlacz.
Jedną ze specjalnych funkcji jest aktywny tryb prywatności. Pozwala on osobom siedzącym na przednim fotelu pasażera na oglądanie filmów bez rozpraszania kierowcy. Z ich perspektywy widok jest ograniczony za pomocą specjalnej cyfrowej przysłony. Tylko podczas postoju pojazdu widok prawego wyświetlacza jest niezakłócony dla osób siedzących za kierownicą. Tryb ten pozwala również pasażerom wspierać kierowcę z ich ekranów funkcjami takimi jak nawigacja. Pasażerowie mogą na przykład wybrać punkty docelowe, takie jak restauracja, i przenieść je na duży, zakrzywiony wyświetlacz dla kierowcy.
Kolejną innowacyjną funkcją cyfrową w Audi Q6 e-tron jest m.in. Smart Door Panel na lewych drzwiach, który łączy wiele elementów, które nie są obsługiwane tak często lub wręcz są zautomatyzowane, np. sterowanie reflektorami, pamięć siedzeń, centralny zamek lub ustawienia lusterek. Jest też wyświetlacz rozszerzonej rzeczywistości head-up, którego płaszczyzna obrazu jest pochylona do przodu, sprawiając wrażenie, że wyświetlane informacje unoszą się bezpośrednio w otoczeniu pojazdu. Dopełnieniem cyfrowej sceny jest światło interakcyjne, które obejmuje wnętrze i kokpit w obszernym łuku na całej przedniej szybie. To nie tylko kreatywny element – wzbogaca ono wrażenia z jazdy dzięki komunikacji świetlnej, takiej jak animacja powitalna, wizualizacja dynamicznego wskaźnika świetlnego lub wskaźnika poziomu naładowania.
Visual Clarity – przejrzystość wizualna
We wnętrzu nowego Q6 e-tron projektanci zastosowali tzw. soft wrap. Jest to element deski rozdzielczej, który z jednej strony łączy się z drzwiami od strony kierowcy, a z drugiej z drzwiami pasażera. Sprawia on, że wnętrze samochodu jest jednolite i jeszcze bardziej przestrzenne, co może mieć przełożenie na komfort i samopoczucie podróżujących.
Jak mówi projektant Ramon Bäurle, pewne cechy specjalnie wysuwane są na pierwszy plan, a reszta jest porządkowana w tle: „Dzięki temu nie wszystko rzuca się w oczy po wejściu do samochodu. Celowo bawimy się trójwymiarowością, aby zwiększyć poczucie dobrego samopoczucia we wnętrzu”. Przykładem jest w tym przypadku deska rozdzielcza, która nie jest dużą, płaską powierzchnią. Jest smukła i szeroka, z różnymi poziomami. Nawiewy powietrza są ukryte w cieniu, bardzo daleko z przodu panelu sterowania. To również przełamuje ogólne rozmiary i pozwala uniknąć wrażenia masywności. Oświetlenie celowo podkreśla długie linie we wnętrzu, wizualnie łączy wszystkie elementy, a także wprowadza do środka dużo spokoju i przejrzystości. Materiał wnętrza i jego struktura są podkreślane przez odpowiednio dobrane światło lub oświetlenie ambientowe.
Material Driven – nacisk na materiały
„Kiedy opracowaliśmy nową filozofię projektowania wnętrza, szczególnie ważne było dla nas skupienie się jeszcze bardziej na materiałach. Dla nas Audi Q6 e-tron to nie tylko radość z cyfryzacji, ale także podkreślenie przytulności i komfortu przy jednoczesnym osiągnięciu wizualnej przejrzystości dzięki materiałom”, podkreśla projektant Ramon Bäurle. Materiały, które znajdują się blisko osób w pojeździe, są miękkie i przyjemne w dotyku. Wszystkie obsługiwane elementy są czarne, eleganckie, z błyszczącymi powierzchniami. Pomaga to również stworzyć bardzo przejrzystą i trójwymiarową architekturę wnętrza. Charakterystyczne materiały zastosowane w pojeździe wraz z miękkim wykończeniem otwierają przed klientami szeroki wachlarz możliwości personalizacji. Jasne lub ciemne tkaniny, różne rodzaje drewna, delikatna skóra nappa, szczotkowane aluminium, karbon o otwartych porach, tkanina Elastic Melange wykonana w 100 proc. z poliestru pochodzącego z recyklingu lub mikrofibra Dinamica, również pochodząca z recyklingu – opcje kombinacji są bardziej zróżnicowane niż kiedykolwiek wcześniej, aby stworzyć całkowicie indywidualny charakter wnętrza nowego Audi Q6 e-tron.
2024-06-11
Modele
Nowa filozofia projektowania wnętrza
Nowa filozofia projektowania wnętrza
Sidebar
Poznań, 11 czerwca 2024 r. W modelu Q6 e-tron Audi po raz pierwszy prezentuje nową koncepcję wnętrza. Technologia i estetyka są, jak nigdy dotąd, mocno skoncentrowane na potrzebach pasażerów. Nową filozofię projektowania wnętrz charakteryzują cztery wartości: zorientowanie na człowieka (Human Centric), cyfrowa scena (Digital Stage), przejrzystość wizualna (Visual Clarity) i nacisk na materiały (Material Driven).
Bank prasowy
© 2024 Audi