Audi po raz pierwszy zaprezentuje Q6 Sportback e-tron* światowej publiczności na tegorocznych targach motoryzacyjnych w Paryżu – Paris Motor Show 2024. „Ten samochód pokazuje wszechstronność naszej nowej generacji samochodów elektrycznych” – powiedział Gernot Döllner, dyrektor generalny AUDI AG. „Wariant Sportback reprezentuje kolejny krok w rozbudowie gamy elektrycznych modeli Audi. Q6 Sportback e-tron* łączy mocne strony naszych nowych samochodów elektrycznych – efektywność, zasięg i osiągi – z urzekającym, funkcjonalnym designem swojego wyjątkowego nadwozia”.
W dynamicznie stylizowanym Sportbacku przestronność SUV-a spotyka się z elegancją coupé. Aerodynamiczny design przyczynia się do uzyskania niskiego współczynnika oporu powietrza – 0,26 (SUV: 0,28). Samochód mierzy 4771 milimetrów długości, 1965 milimetrów szerokości (bez lusterek) i 1665 milimetrów wysokości (o 37 mm mniej niż wariant SUV). Tylny bagażnik ma pojemność 511 litrów, a przedni (tzw. frunk) mieści jeszcze 64 litry. Po złożeniu tylnych oparć objętość tego pierwszego rośnie do 1373 litrów. Duży rozstaw osi, wynoszący 2899 milimetrów, przekłada się na pokaźną ilość miejsca w kabinie, również dla podróżujących na tylnych siedzeniach. Schowki we wnętrzu mają łączną pojemność 25 litrów. Wysoki uciąg – do 2400 kilogramów w przypadku Q6 Sportback e-tron quattro* (2000 kilogramów dla pozostałych wariantów) – oznacza bezkompromisową przydatność w roli pojazdu służącego do holowania przyczepy.
Od chwili wprowadzenia na rynek Q6 Sportback e-tron zarówno nowa odmiana, jak i bliźniaczy model SUV – Q6 – będą dostępne z kolejnym wariantem akumulatora, z dziesięcioma modułami, o pojemności 83 kWh brutto (75,8 kWh netto). Oznacza to, że oprócz wersji z napędem na wszystkie koła quattro i modelu S nowe Q6 Sportback e-tron* będzie oferowane w dwóch wersjach z napędem na tylne koła.
Wariant Q6 Sportback e-tron performance* z pojemnym akumulatorem (100 kWh brutto, 94,9 kWh netto) oferuje zasięg do 656 kilometrów, największy w gamie serii Q6 e-tron.
Poruszający design zewnętrzny podkreśla sportowy charakter
Opadająca linia dachu Sportbacka nawiązuje do kultowego Audi TT Coupé pierwszej generacji, wzmacniając sportową estetykę nowego modelu. Jego sylwetka wdzięcznie „płynie”, przypominając kroplę wody. Zespół projektantów przeprojektował cały łuk dachu, zaczynając od słupka A, dzięki czemu Sportback jest o 37 milimetrów niższy od wariantu SUV. Ta zmiana zapewnia klasycznym proporcjom SUV-a dodatkowy ładunek dynamiki i elegancji, charakterystyczny dla formy wszystkich Sportbacków od Audi. W rezultacie Q6 Sportback e-tron* emanuje niezaprzeczalnie sportowym charakterem – także podczas postoju.
Przeszklona część kabiny ma niższy profil i bardziej napięte linie. Jej miękkie kształty celowo kontrastują z przetłoczeniami mocarnego nadwozia, tworząc dynamiczną grę cieni. Spłaszczona tylna szyba łączy się z opływowo wyprofilowaną krawędzią z trzecim światłem stopu. Od drugiej pary drzwi przez tylny pas biegnie efektowna linia akcentująca szerokie błotniki, w tym górną partię przetłoczeń nawiązujących do oryginalnego modelu quattro. Kształt tylnej szyby ma dynamiczne wygięcie ku górze – to drobny detal, który wyróżnia wszystkie Sportbacki od Audi i nadaje autu wrażenie jeszcze bardziej sportowe. Dodatkowo uwydatnia go otaczające wykończenie o wyglądzie aluminium.
Praktycznie pionowy przedni pas ma dominującą formę, z całkowicie zamkniętą, trójwymiarową osłoną chłodnicy Singleframe. Boczne wloty powietrza zamyka maska w kolorze Selenite Silver lub czarnym o wysokim połysku. Wysoko umieszczone cyfrowe światła do jazdy dziennej sprawiają, że nowe Q6 Sportback e-tron* ma zjawiskową prezencję.
Tył, który zwęża się bardziej dynamicznie niż w SUV-ie, łączy siłę i sportową elegancję, zdradzając przy tym nawiązania do rodziny Audi e-tron GT. Czysta architektura w połączeniu z ciągłym pasem świetlnym nadają Sportbackowi typową dla Audi przejrzystość i równowagę.
Wnętrze starannie dostosowane do potrzeb podróżujących
Kabina Q6 Sportback e-tron* jest konsekwentnie zorientowana na potrzeby podróżujących. Właściwości poszczególnych materiałów były wnikliwie rozważane już od wczesnych etapów projektowania wnętrza. Panoramiczny wyświetlacz Audi MMI z ekranem dla pasażera MMI tworzą efektowną cyfrową scenę. Oparte na wysokich kontrastach wzornictwo celowo lokalizuje poszczególne elementy na pierwszym planie lub w tle. Tak powstaje trójwymiarowa architektura, która równoważy estetykę i ergonomię.
We wnętrzu panuje zdecydowanie intymna atmosfera. Otacza je łuk dynamicznego oświetlenia interakcyjnego, które oferuje liczne funkcje komunikacyjne, wspomagając interakcje samochodu z podróżującymi. Przez cały kokpit przebiega miękka okładzina, rozciągająca się od drzwi do drzwi i sięgająca do konsoli środkowej. Pomaga ona wykreować spójne, przyjazne poczucie przestrzeni. Wysokiej jakości materiały zastosowane do produkcji okładziny, takie jak tkanina Argument i mikrofibra Dinamica (część z nich wykonano z surowców pochodzących z recyklingu), są również stosowane do tapicerowania foteli. W wariancie S line okładzina wykorzystuje tkaninę Elastic Melange, wytwarzaną z materiałów pochodzących z recyklingu. Podsufitka, słupki i osłony przeciwsłoneczne są pokryte tkaniną Draft, także wykonaną w 100% z poliestru pochodzącego z recyklingu. Audi wierzy w zrównoważony rozwój nie tylko pod kątem estetyki, ale i celowości wykorzystania określonych tworzyw. Na przykład nabywcy wariantu S line lub modelu S mogą wybrać tkaninę techniczną Anthracite, wykonaną z materiałów pochodzących z recyklingu. Alternatywnie dostępna jest okładzina Birch Wood Linear Stone Gray, zoptymalizowana w taki sposób, aby generować mniejsze ilości odpadów podczas produkcji.
Kompletna gama napędów, w tym akumulatorów, dostępna już w chwili wprowadzenia na rynek
Dla Q6 Sportback e-tron* oferowane są dwa rozmiary akumulatora i dwa warianty napędu. Już bazowa odmiana elektrycznego Sportbacka z akumulatorem o pojemności 83 kWh brutto (75,8 kWh netto) może pochwalić się satysfakcjonującymi osiągami. Napędzane na tylne koła Q6 Sportback e-tron (zużycie energii w cyklu mieszanym: 15,6–17,7 kWh/100 km; emisja CO2 w cyklu mieszanym: 0 g/km) osiąga moc 185 kW (252 KM) i w trybie Launch Control przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,0 sekund.
Silnik elektryczny tylnonapędowego Audi Q6 Sportback e-tron performance (zużycie energii w cyklu mieszanym: 16,1–18,3 kWh/100 km; emisja CO2 w cyklu mieszanym: 0 g/km) z akumulatorem o pojemności 100 kWh brutto (94,9 kWh netto) generuje moc 225 kW (306 KM). Ten wariant w trybie Launch Control przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,6 sekundy.
Q6 Sportback e-tron quattro (zużycie energii w cyklu mieszanym: 16,6–18,9 kWh/100 km; emisja CO2 w cyklu mieszanym: 0 g/km) o mocy systemowej 285 kW (387 KM) na rozpędzenie się do 100 km/h potrzebuje 5,9 sekundy.
Najmocniejsza wersja – SQ6 Sportback e-tron (zużycie energii w cyklu mieszanym: 17,2–18,0 kWh/100 km; emisja CO2 w cyklu mieszanym: 0 g/km) dzięki dwóm silnikom elektrycznym, po jednym na każdą oś, może pochwalić się mocą systemową 360 kW (489 KM). Prędkość 100 km/h w trybie Launch Control osiąga w zaledwie 4,3 sekundy.
Pojemniejszy akumulator zapewnia tylnonapędowemu Audi Q6 Sportback e-tron performance* zasięg do 656 kilometrów. Z baterią 83 kWh zasięg wynosi do 545 kilometrów. Odmiana quattro pokona do 636 kilometrów, natomiast wariant SQ6 Sportback e-tron*, również z napędem na wszystkie koła, oferuje zasięg 607 kilometrów.
Wszystkie wersje Q6 Sportback e-tron* rozwijają taką samą prędkość maksymalną – 210 km/h. SQ6 Sportback e-tron osiąga maksymalnie 230 km/h.
Zaawansowane zarządzanie termiką wysokonapięciowego akumulatora i 800-woltowa instalacja elektryczna zapewniają imponującą wydajność ładowania. Na przykład Audi Q6 Sportback e-tron performance* w ciągu zaledwie 10 minut postoju na stacji szybkiego ładowania może przyjąć energię wystarczającą do pokonania nawet 265 kilometrów (w idealnych warunkach, przy dostępnej maksymalnej mocy ładowania 270 kW). Naładowanie akumulatora od 10 do 80 procent zajmuje jedynie 22 minuty. Również model S ładuje się z mocą do 270 kW, podczas gdy dla odmian z napędem na tylne koła moc ładowania wynosi do 260 kW (z akumulatorem 100 kWh brutto) lub 225 kW (z akumulatorem 83 kWh brutto).
Dynamika jazdy godna usportowionego charakteru Sportbacka
Progresywny, sportowy design Q6 Sportback e-tron* pasuje do jego zachowania w ruchu. Na potrzeby serii Q6 e-tron inżynierowie Audi na nowo opracowali większość układów zawieszenia i komponentów. Na dynamikę jazdy elektrycznego Sportbacka znacząco wpływa przeprojektowana przednia oś. Podobnie jak w SUV-ie wahacze wleczone są umieszczone przed drążkami kierowniczymi, patrząc w kierunku jazdy. Zoptymalizowana kinematyka osi zapewnia zauważalny wzrost dynamiki jazdy, a jednocześnie poprawia reakcję na skręt, między innymi dzięki ramie pomocniczej, która zapewnia pewne mocowanie układu kierowniczego. Rezultat: znacznie zwinniejsze prowadzenie.
Konstrukcja układu kierowniczego i jego sterowanie za pomocą nowych modułów oprogramowania, w połączeniu z nową przednią osią, zapewniają znacznie więcej informacji zwrotnych, co dodatkowo zwiększa zwinność Sportbacka. Kolejną cechą, która podnosi poziom dynamiki jazdy Q6 Sportback e-tron*, jest napęd z wysoce zmiennym rozkładem momentu obrotowego, sfokusowanym na tylnej osi. Różne wymiary przedniego i tylnego silnika elektrycznego w wariantach 4x4 pozwalają na uzyskanie rozkładu momentu obrotowego z przewagą tylnych kół nawet przy pełnym obciążeniu.
Nowy pasywny system tłumienia FSD (Frequency Selective Damping, z ang. tłumienie selektywne częstotliwościowo, w skrócie: mechaniczna adaptacja tłumienia) sprawia, że Audi Q6 Sportback e-tron* pewnie trzyma się drogi. Aby zapewnić większy komfort jazdy w niektórych warunkach drogowych, na przykład podczas jazdy po brukowanej nawierzchni, wymagane jest większe tłumienie, dlatego system odpowiednio dostosowuje się do sytuacji, aby skuteczniej kontrolować ruchy nadwozia. Adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z regulacją tłumienia kompensuje obciążenie za pomocą kontroli wysokości i pozwala utrzymać równomierny prześwit nawet przy różnych stanach obciążenia.
Pięć gwiazdek w Euro NCAP i tytuł „Najlepszy w swojej klasie” za bezpieczeństwo dzieci
Q6 e-tron otrzymało najwyższą ocenę pięciu gwiazdek od Euro NCAP (Europejski Program Oceny Nowych Samochodów), znanej europejskiej organizacji ochrony konsumentów. Pojazd uzyskał wyśmienite wyniki w kategoriach ochrony dorosłych i dzieci, niechronionych użytkowników dróg oraz asystentów bezpieczeństwa. Za ochronę dorosłych otrzymał wzorowy wynik 91 procent, co potwierdza optymalny poziom ochrony. Ponadto Q6 e-tron to pierwszy model Audi, który został oceniony pod kątem funkcji bezpieczeństwa po wypadku (w tym arkuszy danych ratunkowych dla pierwszych ratowników i eCall) – i otrzymał doskonałą ocenę.
Z wynikiem 92 procent za ochronę dzieci rodzina modeli Audi Q6 e-tron jest obecnie najlepsza w swojej klasie wśród wszystkich pojazdów testowanych w latach 2023 i 2024. Do tego wyniku przyczyniają się funkcje, które wykraczają poza wymogi prawne. Q6 e-tron jest na przykład jednym z niewielu modeli w segmencie, który oferuje trzy miejsca i-Size: dwa z tyłu i jedno na siedzeniu pasażera z przodu. Norma i-Size to europejski standard bezpieczeństwa wprowadzony w 2013 roku, który zapewnia pełną zgodność pomiędzy fotelikiem samochodowym a samym autem. Fotel pasażera z przodu w Q6 e-tron ma inteligentną funkcję, która automatycznie dezaktywuje czołową poduszkę powietrzną dla pasażera, gdy używany jest fotelik dziecięcy skierowany tyłem do kierunku jazdy. Systemy bezpieczeństwa zostały dodatkowo udoskonalone pod kątem współpracy z fotelikami, tak aby zapewnić optymalną ochronę dzieciom w każdym wieku.
Najnowocześniejsza technika oświetleniowa
Aktywna cyfrowa sygnatura świetlna ucieleśnia wyjątkowy design i charakterystyczną dla Audi estetykę. Tylne lampy OLED drugiej generacji mają sześć 360-segmentowych paneli OLED, które – korzystając ze specjalnie opracowanego algorytmu – generują nowy obraz co dziesięć milisekund, nadając oświetleniu żywy, inteligentny wygląd. Z przodu aktywna cyfrowa sygnatura świetlna jest generowana poprzez interakcję algorytmu z dwunastoma przyciemnianymi segmentami. Z tyłu używane są wszystkie cyfrowe segmenty OLED. Współdziałanie poszczególnych segmentów sprawia, że ludzkie oko nie dostrzega zmian w intensywności świecenia.
Druga generacja cyfrowej techniki OLED kształtuje wygląd nowych modeli Audi i poszerza zakres funkcji oświetlenia. Poprawia również bezpieczeństwo na drodze – a to za sprawą oświetlenia komunikacyjnego w tylnych lampach OLED 2.0. Funkcja ta ostrzega innych użytkowników drogi o wypadkach i awariach. W krytycznych sytuacjach na drodze oprócz zwyczajowej grafiki świateł prezentuje określoną, statyczną sygnaturę z symbolami ostrzegawczymi.
Audi Q6 Sportback e-tron* wyznacza także nowe standardy w dziedzinie personalizacji: nawet osiem cyfrowych sygnatur świetlnych (w zależności od wybranego poziomu wyposażenia) dostępnych dla przeprojektowanych świateł do jazdy dziennej w reflektorach Matrix LED i cyfrowych tylnych lamp OLED 2.0 pozwala kierowcy w unikalny sposób spersonalizować wygląd swojego Sportbacka. Można to zrobić za pośrednictwem MMI lub aplikacji myAudi.
Cyfrowa scena: nowa koncepcja wyświetlania i obsługi
Podobnie jak ich siostrzany model SUV, nowe Q6 Sportback e-tron*, modele A6 e-tron, A5 oraz Q5 wyróżnia nowa koncepcja obsługi i wyświetlania informacji. Nad miękkim obiciem deski rozdzielczej dominuje cyfrowa scena z panoramicznym wyświetlaczem Audi MMI i ekranem dla pasażera MMI. Smukły, wolnostojący panoramiczny wyświetlacz Audi MMI ma zakrzywioną formę i korzysta z techniki OLED. Składa się na niego 11,9-calowy zestaw wskaźników Audi virtual cockpit oraz 14,5-calowy wyświetlacz dotykowy MMI. Scenę cyfrową uzupełnia opcjonalny 10,9-calowy ekran dla pasażera MMI z aktywnym trybem prywatności.
Znaczący postęp w technice wyświetlania w Audi reprezentuje innowacyjny, opcjonalny wyświetlacz head-up z rozszerzoną rzeczywistością (AR). Na przedniej szybie prezentuje on dużą, pochyloną płaszczyznę obrazu, zapewniając kierowcy niezbędne informacje takie jak prędkość jazdy, mijane znaki drogowe, komunikaty systemów wsparcia czy ikony nawigacji. Pochylenie płaszczyzny obrazu do przodu wzmacnia doświadczenie AR, dostosowując się do naturalnego skupienia ludzkiego oka. W połączeniu ze znaczną odległością od wirtualnego obrazu daje to wrażenie, że prezentowane elementy „unoszą się” nawet 200 metrów przed autem i bezpośrednio oddziałują z otoczeniem. Z perspektywy kierowcy pole widzenia treści AR ma przekątną wynoszącą około 88 cali.
Ponadto Audi znacząco poszerzyło możliwości obsługi głosowej – samouczącego się asystenta Audi. Kierowca może sterować w ten sposób wieloma funkcjami samochodu. Cyfrowy asystent korzysta ze sztucznej inteligencji i jest głęboko zintegrowany z autem, a jego status prezentuje specjalny awatar. W najnowszym wydaniu „rozumie” ponad 800 poleceń. Dzięki rozszerzeniu o chatbota ChatGPT automatycznie rozpoznaje, czy aktywować funkcję pojazdu, wyszukać cel podróży, czy na przykład podać prognozę pogody. System przekazuje zapytania do ChatGPT tylko wtedy, gdy nie jest w stanie samodzielnie odpowiedzieć na pytanie z zakresu wiedzy ogólnej. Podróżujący mogą zatem cieszyć się harmonijnym doświadczeniem, ponieważ wszystkie funkcje są zintegrowane z asystentem Audi. Co więcej, ChatGPT nigdy nie ma dostępu do danych samochodu – wszystkie pytania i odpowiedzi są usuwane w celu ochrony danych. Podstawę dla działania tej funkcji zapewnia rozwiązanie Cerence Chat Pro od specjalisty ds. oprogramowania, firmy Cerence, które obejmuje szereg źródeł informacji, w tym ChatGPT.
Nowy system informacyjno-rozrywkowy po raz pierwszy wykorzystuje system operacyjny Android Automotive. Wyposażono go w najnowsze usługi Audi connect, takie jak udoskonalony planer tras e-tron. Sklep z aplikacjami innych firm, dostępnymi w wersji osadzonej bezpośrednio w MMI, oferuje popularne aplikacje, jak na przykład YouTube – co eliminuje potrzebę korzystania ze smartfona. Aplikacje maksymalizują cyfrową funkcjonalność Q6 Sportback e-tron*, a ich liczba będzie regularnie rosła.
Nagłośnienie Bang & Olufsen Premium Sound System zapewnia doskonałe wrażenia dźwiękowe 3D. Serce systemu w postaci wysoce wydajnego wzmacniacza „napędza” 20 głośników o łącznej mocy 830 watów. Cztery z nich wbudowano w zagłówki przednich foteli, co po raz pierwszy umożliwia Audi ustanowienie tzw. stref dźwiękowych.
Wprowadzenie na rynek
Q6 Sportback e-tron* i SQ6 Sportback e-tron* są produkowane w macierzystych zakładach Audi w Ingolstadt, w warunkach neutralności w zakresie emisji dwutlenku węgla netto1. Samochody będą dostępne do zamawiania na przełomie 2024 i 2025 roku.
* Zbiorcze wartości zużycia paliwa / energii elektrycznej i emisji wszystkich wymienionych modeli dostępnych na rynku niemieckim zamieszczono na liście znajdującej się na końcu tego tekstu.
Wartości zużycia paliwa / energii elektrycznej i emisji modeli wymienionych powyżej:
Audi Q6 Sportback e-tron quattro
Zużycie energii elektrycznej w cyklu mieszanym: 16,6–18,9 kWh/100 km; emisjA CO2 w cyklu mieszanym: 0 g/km
Audi SQ6 Sportback e-tron
Zużycie energii elektrycznej w cyklu mieszanym: 17,2–18,0 kWh/100 km; emisje CO2 w cyklu mieszanym: 0 g/km
Audi Q6 Sportback e-tron performance
Zużycie energii elektrycznej w cyklu mieszanym: 16,1–18,3 kWh/100 km; emisje CO2 w cyklu mieszanym: 0 g/km
Audi Q6 Sportback (185 kW)
Zużycie energii elektrycznej w cyklu mieszanym: 15,6–17,7 kWh/100 km; emisje CO2 w cyklu mieszanym: 0 g/km
Audi Q6 SUV e-tron quattro
Zużycie energii elektrycznej w cyklu mieszanym: 17,0–19,6 kWh/100 km; emisje CO2 w cyklu mieszanym: 0 g/km
Audi SQ6 SUV e-tron
Zużycie energii elektrycznej w cyklu mieszanym: 17,5–18,4 kWh/100 km; emisje CO2 w cyklu mieszanym: 0 g/km
Audi Q6 SUV e-tron performance
Zużycie energii elektrycznej w cyklu mieszanym: 16,5–19,1 kWh/100 km; emisje CO2 w cyklu mieszanym: 0 g/km
1 W rozumieniu Audi emisja CO2 netto jest zerowa w sytuacji, w której po wyczerpaniu innych możliwych środków redukcji firma kompensuje dwutlenek węgla emitowany przez produkty lub działania Audi i/lub emisje dwutlenku węgla, których obecnie nie można uniknąć w łańcuchu dostaw, produkcji i recyklingu samochodów Audi, poprzez udział w dobrowolnych projektach kompensacyjnych realizowanych na całym świecie. W tym kontekście emisje dwutlenku węgla generowane na etapie użytkowania samochodu, tj. od momentu dostarczenia go do klienta, nie są brane pod uwagę.
Ekscytujący design i największy zasięg w rodzinie modeli: nowe Audi Q6 Sportback e-tron
Ekscytujący design i największy zasięg w rodzinie modeli: nowe Audi Q6 Sportback e-tron
- Efektowny: w pełni elektryczny Sportback, który łączy poruszający, dynamiczny wygląd zewnętrzny z przestronnym wnętrzem
- Efektywny: aerodynamiczny design nadwozia pomaga uzyskać imponujący zasięg, do 656 kilometrów
- Atrakcyjny: bazowy wariant z akumulatorem 83 kWh brutto (75,8 kWh netto) jako dodatkowa wersja w rodzinie elektrycznych modeli klasy średniej premium
Ingolstadt, 14 października 2024 r. Audi poszerza swoją ofertę samochodów elektrycznych o Q6 Sportback e-tron*. To jedna z najpopularniejszych odmian nadwoziowych. Wyrazisty, ceniony design SUV-a, znany z Audi Q6 e-tron*, uzupełnia tu esencja cech modeli Sportback. Efekt: uwypuklone, bliskie ideału proporcje oraz bardziej progresywna i sportowa sylwetka, która spodoba się zwłaszcza nabywcom ceniącym dobre wzornictwo. Q6 Sportback e-tron* oferuje znane już, mocne strony platformy Premium Platform Electric (PPE) w obszarach wydajności, zasięgu oraz ładowania i stanowi kolejny przykład jej skalowalności. Dynamicznie stylizowany tył i wynikające z tego korzyści aerodynamiczne sprawiają, że Q6 Sportback e-tron performance* jest mistrzem efektywności w gamie Q6, z zasięgiem wynoszącym do 656 kilometrów.