Aktywne bezpieczeństwo w centrum uwagi Audi podczas wyścigu Le Mans
- Cyfrowe lusterko wsteczne eliminuje problem martwego punktu
- Reflektory diodowe skonstruowane w technice matrix-beam wyznaczają nowe standardy
- Dodatkowe funkcje na kierownicy cennym narzędziem dla kierowcy
Ingolstadt, 11 czerwca 2013r. Pozostały tylko niecałe dwa tygodnie do jubileuszu dziewięćdziesięciolecia 24-godzinnego wyścigu w Le Mans. Bierne bezpieczeństwo pojazdu obejmuje rozwiązania, które chronią kierowcę przed obrażeniami podczas wypadku, a także pomagają w absorbcji energii uderzenia. Jednak sporty motorowe od dawna przykładają większą uwagę do bezpieczeństwa aktywnego. Nowoczesne systemy wsparcia w jakie wyposażono Audi R18 e-tron quattro minimalizują niebezpieczne sytuacje jeszcze zanim do nich dojdzie.
Mimo to, systemy wsparcia stosowane przez Audi w produkcji seryjnej i w samochodach wyścigowych, mają ze sobą wiele wspólnego:
- Od roku 2006, Audi zwiększyło zasięg świateł swoich samochodów LMP o 85 procent. Dzięki temu, podczas nocnej jazdy w Le Mans, kierowcy mogą korzystać z przewagi, jaką daje ponad 800-metrowy zasięg reflektorów. Każdy z nich składa się z ośmiu zespołów diod. Stosowana w nich technika matrix beam polega na podziale diodowych świateł drogowych na wiele pojedynczych segmentów. Ta sama zasada zastosowana w pojazdach seryjnych pozwala osiągnąć efekt jazdy na światłach drogowych, bez oślepiania kierowców jadących z przeciwka.
W samochodach wyścigowych, Audi wykorzystuje przewagę matrix beam do specjalnego doświetlenia zakrętów. Diody oświetlające zewnętrzną stronę zakrętu świecą z mniejszą mocą, a te po wewnętrznej stronie, zdecydowanie jaśniej. Kierowca odczuwa wyraźnie większy komfort – droga w zasięgu pola widzenia jest lepiej doświetlona.
- Audi R18 e-tron quattro wyposażono też w cyfrowe lusterko wsteczne. Tylna część zamkniętego nadwozia typu monocoque nie ma szyby od strony zamontowanego z tyłu silnika. Nie można więc zamontować tradycyjnego lusterka wstecznego. Dlatego na dachu zainstalowano niewielkich rozmiarów kamerę, która monitoruje przestrzeń za pojazdem w promieniu 60 stopni. Sygnał z kamery przekazywany jest do monitora AMOLED w kokpicie. Skrót AMOLED, tj. Active Matrix Organic Light Emitting Diode, oznacza ulepszoną wersję diody elektroluminescencyjnej, czyli diodę z aktywną matrycą emitującą światło organiczne. W porównaniu do wyświetlacza ciekłokrystalicznego, monitor o przekątnej 6,8 cala, składający się z 600 tys. pikseli, ma dziesięć razy lepszy kontrast, przy zużyciu energii mniejszym o 30 procent. System przynosi szereg korzyści podczas wyścigów. Monitor jest odporny na wibracje, a tradycyjne lusterko – nie. Znika też problem martwego punktu. Podczas wyprzedzania, kierowcy mogą z większą pewnością decydować, kiedy możliwa będzie zmiana toru. W pojedynku na trasie można ocenić, czy przeciwnik zaatakuje z lewej, czy z prawej strony. Obecnie, Audi testuje nowe lusterko cyfrowe w modelu R8 e-tron i ocenia, że system ma potencjał, by w przyszłości używać go w regularnym ruchu drogowym.
- Dzięki dodatkowym funkcjom sterowanym z kierownicy, staje się ona – zgodnie ze strategią stosowaną współcześnie w sporcie motorowym – ważnym elementem wsparcia. Na froncie koła kierownicy umieszczono 13 przycisków. Za ich pomocą można np. regulować rozkład sił hamowania, kontrolować trakcję, łączność radiową, dostawę napojów, rozrusznik i funkcjonowanie systemów elektronicznych. Do tego dochodzi pięć obrotomierzy, przy pomocy których kierowca jest w stanie regulować charakterystykę pracy silnika i kontrolować poślizg kół. Główny element pola widzenia kierowcy stanowi cyfrowy wskaźnik informujący o czasach przejazdu poszczególnych rund, czasach spędzonych w poszczególnych sektorach danego odcinka, różnicach pomiędzy czasami przejazdu wcześniejszych okrążeń czy też o ciśnieniu w oponach. Uzupełnieniem wskaźnika są funkcje alarmu. Dzięki łączności radiowej, kierowca może błyskawicznie wymieniać istotne informacje z zespołem w boksie, np. dotyczące decyzji taktycznych. Może zatem szybko reagować i np. w przypadku pogarszającej się przyczepności kół, używając odpowiednich przycisków na kierownicy, wpłynąć na zachowanie pojazdu. Kierownica z której sterować można rozmaitymi funkcjami od dawna już ułatwia codzienne życie kierowcom seryjnych samochodów marki Audi.
„Nasi kierowcy tak bardzo cenią sobie ciągłe udoskonalenia techniczne, że nie chcą już rezygnować z systemów wsparcia“ – wyjaśnia szef Audi Motorsport dr Wolfgang Ullrich. „Stanowią one niepodważalny wkład w zapewnienie aktywnego bezpieczeństwa. A że Le Mans stało się sprintem, systemy pomagają w walce o każdą sekundę.“


