Audi i firma Krajete odfiltrowują dwutlenek węgla z powietrza
- Dzięki nowej metodzie Direct Air Capruring (DAC), można odfiltrować z powietrza więcej CO2 w krótszym czasie
- Innowacyjna instalacja w austriackim Linzu z możliwościami odseparowania 1000 ton dwutlenku węgla rocznie
- Hagen Seifert, szef biura koncepcji zrównoważonych produktów AUDI AG mówi: „Dzięki modułowej konstrukcji, system można rozbudowywać na wiele sposobów – wpłynie to z pewnością na skalowalność projektu”
Ingolstadt, 20 października 2022 r. AUDI AG i austriacka firma Krajete GmbH zajmująca się zielonymi technologiami, wspólnie opracowują nowe metody odfiltrowywania substancji szkodliwych z powietrza atmosferycznego. Oprócz wytrzymałych materiałów adsorbujących, te tak zwane technologie bezpośredniego wychwytywania powietrza (DAC) opierają się przede wszystkim na innowacyjnych procesach. Umożliwiają one daleko idącą redukcję energii i kosztów.
Alexander Krajete, prezes firmy zajmującej się rozwojem technologii, która nosi jego nazwisko, mówi: „Zaczęliśmy od założenia, że ze względu na wydajność pozwolimy, aby proces przebiegał w normalnym ciśnieniu atmosferycznym. Następnie tak długo modyfikowaliśmy materiały adsorbera i warunki fizyczne w instalacji, aż znaleźliśmy optymalne natężenie przepływu, co oznacza, że przefiltrowaliśmy maksymalną ilość dwutlenku węgla w jednostce czasu.” Dzięki temu, możliwe było znaczne obniżenie kosztów sekwestracji, które spadły do niskiej, trzycyfrowej wartości w euro za tonę CO2. Celem długoterminowym jest doprowadzenie dwutlenku węgla do stanu używalności w celach przemysłowych. W ten sposób Krajete GmbH i AUDI AG chcą dokonać przełomu w dziedzinie zastosowania tego gazu.
“Ta technologia umożliwia usuwanie CO2 bezpośrednio z atmosfery, niezależnie od lokalizacji, i dlatego jest ważnym środkiem na naszej drodze do dekarbonizacji" - mówi Hagen Seifert, szef biura koncepcji zrównoważonych produktów AUDI AG. „Ponadto, dzięki swej modułowej budowie, system może być rozwijany na wiele sposobów.”
AUDI AG – obok prac na dużą skalę prowadzonych w Linzu - bada obecnie również możliwości wykorzystania źródeł o wyższym stężeniu CO2 i odfiltrowywania innych szkodliwych substancji, takich jak tlenki azotu. Ponadto technologia DAC mogłaby zostać wdrożona na znacznie większą skalę w zakładzie Audi w Győr na Węgrzech. Można sobie tam wyobrazić instalację o wydajności 25 000 ton rocznie.
Dwa cele: Dlaczego Audi angażuje się w rozwój technologii bezpośredniego filtrowania powietrza
AUDI AG chce odegrać znaczącą rolę w ograniczeniu globalnego wzrostu średniej temperatury do mniej niż dwóch stopni Celsjusza. Dlatego firma uwzględnia zrównoważony rozwój we wszystkich swoich decyzjach biznesowych i wyznaczyła sobie ambitne cele. Grupa Volkswagen dąży do zmniejszenia do 2025 roku śladu ekologicznego samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych o 40% w całym ich cyklu życia w porównaniu z rokiem 2018. Każde poszczególne działanie przyczynia się do osiągnięcia neutralności węglowej w całym przedsiębiorstwie najpóźniej do 2050 roku.







