Najważniejsze daty z historii firmy | |
---|---|
1885 | 26 lutego - założenie firmy Chemnitzer Velociped Depot Winklhofer & Jaenicke |
1887 | 4 stycznia - wprowadzenie nazwy WANDERER jako marki rowerów |
1896 | 5 maja - przedsiębiorstwo zmienia nazwę na WANDERER Fahrradwerke AG dawniej Winklhofer & Jaenicke z siedzibą w Schönau/Chemnitz |
1900 | Początek produkcji obrabiarek |
1902 | Początek produkcji motocykli |
1904 | Początek produkcji maszyn do pisania marki Continental |
1905 | Pierwsze testy samochodów |
1908 | 15 stycznia - spółka zmienia nazwę na WANDERER Werke, dawniej Winklhofer & Jaenicke AG. Kapitał zakładowy 1,6 mln Marek, w roku 1915 podniesiony do 5,25 mln Marek |
1913 | Rozpoczecie produkcji samochodów marki WANDERER |
1918 | Do końca tego roku zakłady opuściło 10 000 motocykli i 2000 samochodów. Motocykl o mocy 1,5 KM kosztował wtedy średnio 750 Marek, natomiast WANDERER ok. 4000 Marek |
1926 | Na rynku pojawia się Wanderer W 10 z czterocylindrowym silnikiem o mocy 30 KM. Model ten, w różnych wersjach, pozostaje w ofercie firmy do roku 1932 |
1927 | Przeniesienie produkcji samochodów marki Wanderer z głównych zakładów w Chemnitz-Schönau do nowo wybudowanej fabryki w Siegmar na przedmieściach Chemnitz |
1928 | Wprowadzając na rynek model W 11 z sześciocylindrowym silnikiem, Wanderer osiąga szczyt swej oferty modelowej |
1929 | Sprzedaż przez firmę linii produkcji motocykli. Linie kupuje firma NSU oraz czeskie przedsiębiorstwo Janecek. W Pradze powstaje przedsiębiorstwo produkcji motocykli JAWA (JAWA=Janecek/Wanderer) |
1931 | Ferdinand Porsche, specjalnie dla Wanderer Werke AG, rozwija konstrukcje nowej generacji silników sześciocylindrowych |
1932 | Wanderer Werke AG sprzedaje wydział produkcji samochodów spółce Auto Union AG. Skupia się jednak cały czas na produkcji obrabiarek, maszyn biurowych i rowerów. |
Wanderer
Wanderer
W roku 1885 dwóch mechaników - Johann Baptist Winklhofer i Richard Adolf Jaenicke, uruchomiło w Chemnitz warsztat naprawy rowerów. Z racji tego, że zapotrzebowanie na takie pojazdy było w owym czasie ogromne, zaczęli je niedługo później wytwarzać sami. Sprzedawano je pod marką Wanderer, a w roku 1896 sama firma zmieniła swą nazwę na Wanderer Fahrradwerke AG. W roku 1902 Wanderer zbudował pierwszy motocykl. Idea poszerzenia asortymentu o samochody weszła w życie w roku 1913. Wtedy na rynku pojawił się mały, dwuosobowy samochód nazwany przez ludzi „Puppchen” (laleczka), zwiastujący kilkadziesiąt lat wytwarzania aut pod marką Wanderer.