• Korzenie historycznej marki NSU sięgają roku 1873
  • W jubileuszowym roku 2023, Audi Tradition pokaże na różnych imprezach tematycznych szereg modeli NSU ze zbiorów AUDI AG
  • Dziesięcioczęściowa seria z klasycznymi i egzotycznymi samochodami marki NSU
Historyczna marka NSU i zakłady Audi Neckarsulm: 150 lat innowacji i transformacji

Neckarsulm/Ingolstadt, 28 lutego 2023 r. Historyczna marka NSU w tym roku świętuje swoje okrągłe, 150. urodziny. W 1873 roku Christian Schmidt i Heinrich Stoll założyli w Riedlingen w Niemczech firmę "Mechanische Werkstätte Schmidt & Stoll" zajmującą się produkcją maszyn dziewiarskich, która później przekształciła się w NSU Motorenwerke AG, a ostatecznie w dzisiejszą siedzibę Audi w Neckarsulm. Nawet nazwa NSU jest ściśle związana z Neckarsulm, ponieważ pochodzi od nazwy miasta położonego nad rzekami Neckar i Sulm. NSU jest wzorcowym przykładem, na podstawie którego możemy śledzić rozwój mobilności - od rowerów i motocykli, po samochody. Z okazji 150-lecia marki, Audi Tradition pokaże wiele historycznych modeli NSU ze swojej kolekcji. Przygotowywana jest także specjalna wystawa pt. "Innowacja, śmiałość i transformacja" - owoc współpracy Audi Tradition z Niemieckim Muzeum Rowerów i NSU (Deutsches Zweirad-und NSU-Museum). Wystawę będzie można oglądać od 14 czerwca w Audi Forum w Neckarsulm oraz w Niemieckim Muzeum Rowerów i NSU w Neckarsulm.

„Jest tak wiele historii do opowiedzenia z długiej historii NSU” - mówi Tobias Fräbel, pracownik Audi Tradition odpowiedzialny za archiwa zakładu w Neckarsulm i marki NSU. „Ponieważ jednak nie możemy opowiedzieć wszystkich w jednym tekście, Audi Tradition przez cały rok będzie publikować historie i informacje o firmie, jej produktach, zaangażowaniu w wyścigi i o wielu innych ciekawych faktach i wydarzeniach.” Posty na ten temat będzie można znaleźć na kanale Audi Tradition na Instagramie oraz w Audi MediaCenter, gdzie Audi Tradition opublikuje historię marki w dziesięciu częściach. Od marca do grudnia, co miesiąc, przedstawiany będzie jeden model NSU - od klasyków marki, niezależnie od tego, czy mają dwa czy cztery koła, po prototypy i modele egzotyczne. Jeśli to jednak będzie dla czytelnika za mało, można będzie zagłębić się jeszcze bardziej w wielowymiarową historię marki - na przykład zapoznając się z książką Klausa Artha „NSU-Automobile. Typen - Technik – Modelle”, wydaną przez niemieckie wydawnictwo Delius Klasing, lub z książką Petera Schneidera „Die NSU-Story”, wydaną przez Motorbuch-Verlag.

Dynamicznie do przodu: historia marki NSU

Założona w 1873 roku w Riedlingen przez Christiana Schmidta i Heinricha Stolla fabryka maszyn dziewiarskich, w 1880 roku przeniosła się do Neckarsulm, gdzie w 1884 roku została przekształcona w spółkę akcyjną. W 1886 roku firma trafiła na właściwy moment. Rowery stawały się coraz bardziej popularne, a właśnie wtedy NSU zaczęło je produkować i sprzedawać. W roku 1900 spółka zaczęła produkować również motocykle. Nowa nazwa marki N.S.U. (od NeckarSUlm) nagle stała się popularna na całym świecie. W 1906 roku zaprezentowano publicznie pierwszy Original Neckarsulmer Motorwagen - mały samochód z czterocylindrowym silnikiem chłodzonym wodą. W 1909 roku 1000 pracowników zakładu wyprodukowało 450 automobili. W roku 1914 firma z Neckarsulm po raz pierwszy zapisała się w historii motoryzacji: jej inżynierowie zbudowali NSU 8/24 PS z lekką, aluminiową karoserią.

Pomimo wyniku pierwszej wojny światowej, dewaluacji i hiperinflacji w Niemczech, NSU początkowo nadal dobrze radziło sobie finansowo. W 1923 roku 4070 pracowników produkowało jeden samochód na dwie godziny, jeden motocykl na 20 minut i jeden rower co pięć minut. W roku 1924, by zyskać więcej miejsca na produkcję, firma zainwestowała w nowy zakład budowy samochodów w Heilbronn. Jednak dwa lata później po raz pierwszy spadła sprzedaż, co spowodowało problemy finansowe. W 1929 roku NSU zostało zmuszone do zaprzestania produkcji samochodów i sprzedania prawie nowego zakładu w Heilbronn marce Fiat. Fiat budował tam samochody pod nazwą NSU-Fiat do 1966 roku. Od tego momentu zakład w Neckarsulm skupił się na produkcji jednośladów. W 1929 roku przejął większość działu motocyklowego marki Wanderer, a w 1932 roku nawiązał współpracę handlową z marką D-Rad w Berlinie. Obok BMW i DKW, NSU było w latach trzydziestych jedną z najważniejszych niemieckich marek motocyklowych. Po przejęciu produkcji rowerów Opla pod koniec 1936 roku, stało się jednym z największych producentów pojazdów dwukołowych w Niemczech. W latach 1933/34 NSU zbudowało trzy prototypy samochodu zaprojektowanego przez Ferdinanda Porsche z chłodzonym powietrzem 1,5-litrowym silnikiem typu bokser umieszczonym z tyłu. W swojej podstawowej koncepcji samochód ten był podobny do późniejszego Volkswagena Garbusa. Nie wszedł on wtedy jednak do masowej produkcji, czego główną przyczyną był brak finansowania. Pod koniec II wojny światowej, w maju 1945 roku, duża część zakładów w Neckarsulm była w ruinie.

W ramach odbudowy marki po II wojnie światowej, pojawiły się popularne rowery NSU oraz motorower NSU Quick o pojemności 98 cm3. Wkrótce potem zaprezentowano modele o pojemności 125 i 250 cm3, a później jeszcze NSU Fox, NSU Lux, NSU Max i NSU Konsul z silnikiem o pojemności 500 cm3. Z roczną produkcją prawie 300 000 jednośladów (motorowerów, motocykli i skuterów), firma z Neckarsulm w 1955 r. weszła na szczyt międzynarodowego przemysłu motocyklowego. W tym czasie była to największa fabryka jednośladów na świecie. Pomimo wszystkich sukcesów motocykli NSU, które przyniosły firmie światową sławę, zwycięstw w pięciu motocyklowych mistrzostwach świata w latach 1953-1955 i wielu światowych rekordów prędkości, kierownictwo firmy musiało zareagować na malejący popyt na motocykle, który rozpoczął się w połowie lat 50. Wraz z rosnącym dobrobytem w Niemczech, klienci zapragnęli jeździć samochodami. Nadszedł więc czas, by NSU ponownie zaczęło produkować auta.

NSU ponownie zaczęło oferować klientom samochody w roku 1958. Wtedy na drogi wyjechał popularny, kompaktowy model Prinz. Wkrótce w firmie pojawiły się też znaczące innowacje techniczne. Od początku lat pięćdziesiątych NSU wraz z konstruktorem Felixem Wanklem pracowało nad zupełnie nową koncepcją silnika. I to właśnie tu, w laboratorium testowym NSU, w 1957 r. po raz pierwszy uruchomiono silnik z tłokiem obrotowym typu Wankla.

W 1963 roku na targach IAA we Frankfurcie marka z Neckarsulm zaprezentowała model NSU Wankel Spider, zapisując się tym samym na kartach historii motoryzacji. NSU Wankel Spider był pierwszym na świecie seryjnie produkowanym samochodem napędzanym jednowirnikowym silnikiem rotacyjnym o pojemności 497 cm3 i mocy 50 KM. Natomiast jesienią 1967 roku, również na IAA we Frankfurcie, firma z Neckarsulm zaprezentowała przełomowy model NSU Ro 80. Samochód ten napędzany był dwuwirnikowym silnikiem rotacyjnym NSU/Wankel (115 KM), a jego rewolucyjny na owe czasy design przyciągał wzrok. W tym samym 1967 roku NSU Ro 80 stał się pierwszym niemieckim autem, które zostało wybrane Samochodem Roku.

10 marca 1969 roku podpisano umowę o połączeniu NSU Motorenwerke AG z Auto Union GmbH z Ingolstadt, już wtedy znajdującym się w Grupie Volkswagen. Z mocą wsteczną od 1 stycznia 1969 roku powstała spółka AUDI NSU AUTO UNION AG z siedzibą w Neckarsulm, a większościowy udział w niej miał Volkswagenwerk AG. Paleta modeli nowego producenta była bardzo zróżnicowana, także z technicznego punktu widzenia. Obok NSU Prinz i NSU Ro 80, w Neckarsulm powstawało odtąd także Audi 100. W latach 70-tych oba modele NSU zostały jednak wycofane. Prinz w 1973 roku po 15 latach produkcji, a Ro 80 w 1977 roku po 10 latach produkcji. Ostatecznie 1 stycznia 1985 roku AUDI NSU AUTO UNION AG zostało przemianowane na AUDI AG, a siedziba spółki została przeniesiona z Neckarsulm do Ingolstadt. Od tego czasu firma i produkty noszą tę samą nazwę.

Transformacja oraz ciągłe wymyślanie siebie i swoich produktów - to część historii NSU i Audi w Neckarsulm. W ostatnich dziesięcioleciach fabryka w tym mieście rozwijała się szybko i nieustannie. Fabryka w Neckarsulm, posiadająca doświadczenie w produkcji na dużą i małą skalę, należy obecnie do najbardziej zaawansowanych technicznie w Europie i jest jednym z zakładów o największej różnorodności produktów w Grupie Volkswagen. Zakład stopniowo ewoluuje w kierunku inteligentnej fabryki. To także centrum wiedzy o akumulatorach wysokiego napięcia. Oprócz flagowego Audi A8, supersportowego Audi R8 i innych modeli z serii B, C i D, w Neckarsulm konstruowane i produkowane są także sportowe modele RS. Nie bez powodu, bo tu właśnie znajduje się siedziba Audi Sport GmbH. Ta sportowa marka wywodzi się bezpośrednio z założonej w 1983 roku spółki quattro GmbH, co oznacza, że w 2023 roku będzie obchodzić 40-lecie istnienia. Od końca 2020 roku wytwarzany jest tu także pierwszy w pełni elektryczny model Audi produkowany w Niemczech: Audi e-tron GT quattro. Zatrudniając w zakładzie w Neckarsulm około 15 500 pracowników, AUDI AG jest obecnie jednym z największych przedsiębiorstw w regionie gospodarczym Heilbronn-Franken. Wszystko zaczęło się 150 lat temu od dziesięciu pracowników - cóż za historia, cóż za dynamizm, cóż za rozwój!

Kreatywne, innowacyjne, przełomowe – reklamy NSU

"Fixe Fahrer fahren Fox", "Kluge Köpfe kaufen Konsul", "Nicht mehr laufen - Quickly kaufen!" - wiele sloganów reklamowych NSU jest dziś w Niemczech legendarnych. W swojej książce "Fahre Prinz und du bist König. Geschichten aus der NSU-Geschichte" (Jeździsz Prinz’em i jesteś królem: Opowieści z historii NSU), były szef działu reklamy NSU Arthur Westrup wyjaśnia, że w latach pięćdziesiątych NSU nie miało zbyt wiele pieniędzy, co sprawiło, że on i jego zespół byli tym bardziej kreatywni. Oprócz chwytliwych fraz, specjaliści od marketingu wymyślali specjalne kampanie.

Na przykład specjalna reklama NSU Quickly w każdy poniedziałek pojawiała się na ostatniej stronie poczytnej gazety BILD, czasami poruszając aktualne tematy. W jednym z ogłoszeń po międzynarodowym meczu Niemcy - Anglia czytamy: "Widzisz poobijanych graczy zmierzających do domu z Berlina, a wszyscy napastnicy jęczą: 'Błogosławiony ten, kto ma Quickly!'". Kolejny wielki hit reklamowy pojawił się w roku 1971. "Ro 80. Vorsprung durch Technik." napisano wielkimi literami na plakacie reklamowym NSU Ro 80. W ten sposób w dziale reklamy NSU powstał słynny slogan Audi, który utkwił w umysłach ludzi na całym świecie: "Vorsprung durch Technik – Przewaga Dzięki Technice".

Aktywność w wyścigach: zwycięstwa i rekordy

NSU może pochwalić się długą i pełną sukcesów historią w sportach motorowych, zarówno przed, jak i po II wojnie światowej. Mały przykład: angielski zawodnik Tom Bullus, w 1930 roku na torze Nürburgring, na motocyklu wyścigowym NSU o pojemności 500 cm3, wygrał motocyklowe Grand Prix Niemiec (Großen Preis von Deutschland für Motorräder). Po tym jak Bullus zwyciężał w wielu innych wyścigach i w rekordowym czasie na motocyklu NSU 500 SSR na torze Monza zdobył Grand Prix Narodów (Großen Preis der Nationen), o jego motocyklu zaczęto mówić, że jest najbardziej udanym niemieckim motocyklem wyścigowym. W latach 1931-1937 NSU zdobyło 11 razy mistrzostwo Niemiec i pięć razy mistrzostwo Szwajcarii. "Bullus", jak fani nazywali NSU 500 SSR, był również dostępny jako drogowy motocykl sportowy - choć o mniejszej mocy.

W latach pięćdziesiątych NSU odnosiło zwycięstwo za zwycięstwem. W 1950 roku Heiner Fleischmann (na doładowanym motocyklu NSU o pojemności 500 cm3) i Hermann Böhm z Karlem Fuchsem w bocznym wózku (na motocyklu o pojemności 600 cm3) zostali mistrzami Niemiec w swoich klasach. Od sezonu 1951 doładowanie nie było już dozwolone w wyścigach motocyklowych, ale doładowane motocykle NSU żyły dalej. Z opływowymi owiewkami zoptymalizowanymi w tunelu aerodynamicznym i wydłużonym rozstawem, Wilhelm Herz w 1951 i 1956 roku został najszybszym człowiekiem na świecie na pojeździe dwukołowym, osiągając odpowiednio 290 i 339 km/h. Motocykle sportowe NSU wygrywały prawie wszystko co było do wygrania w wyścigach motocyklowych w tamtym czasie, a dzięki podobieństwu ich kształtów do wielorybów i delfinów, wkrótce nadano im nazwy Rennfox Typ Delphin i Rennmax Typ Blauwal. Do legendy przeszło też zwycięstwo NSU w Tourist Trophy (TT) w 1954 roku. W skład fabrycznego zespołu na Wyspie Man wchodzili wtedy Werner Haas, H.P. Müller, Hans Baltisberger i Rupert Hollaus. Hollaus ukończył ten uważany za najbardziej niebezpieczny wyścig motocyklowy na świecie jako zwycięzca w klasie 125 cm3. Haas, Hollaus, Armstrong i Müller zajęli od pierwszego do czwartego miejsca w klasie do 250 cm3.

NSU zwyciężało również w wyścigach na czterech kołach. Oto kilka najważniejszych momentów z kilku dekad: W 1926 roku na AVUS w Berlinie, cztery doładowane samochody wyścigowe NSU 6/60 PS odniosły poczwórne zwycięstwo w Grand Prix Niemiec samochodów sportowych (Großen Preis von Deutschland für Sportwagen). W latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych XX w. NSU Prinz, NSU Wankel Spider i NSU TT wystawiały swoje umiejętności techniczne na próbę w wyścigach samochodów turystycznych, zachwycając miliony widzów na torach wyścigowych całego świata. A na szczycie najczęściej był jeden niewielki samochód: NSU Prinz TT. Zdobył łącznie 29 tytułów mistrzowskich w Europie i Ameryce Północnej, a Willi Bergmeister za jego kierownicą w 1974 roku został mistrzem Niemiec w wyścigach górskich.

Najważniejsze wydarzenia z historii NSU i fabryki Audi Neckalsulm

1873 - Christian Schmidt and Heinrich Stoll w Riedlingen nad Dunajem zakładają fabrykę maszyn dziewiarskich.
1880 - Firma przenosi się do Neckarsulm. 
1886 - Rozpoczęcie produkcji rowerów.
1900 - Rozpoczęcie produkcji motocykli.  
1906 - Rozpoczęcie produkcji samochodów – pierwszy model to Original Neckarsulmer Motorwagen.
1928 - Zakończenie samodzielnej produkcji samochodów i sprzedaż fabryki w Heilbronn.
1933 - Ferdinand Porsche zleca firmie budowę NSU/Porsche Typ 32, bezpośredniego poprzednika Volkswagena Garbusa.
1945 - Od połowy roku 1945 częściowo zniszczona w wyniku działań wojennych fabryka wznawia produkcję.
1955 - NSU Werke AG zostaje największym na świecie producentem jednośladów.
1958 - Wznowienie produkcji samochodów – model NSU Prinz.
1964 - Rozpoczyna się produkcja kabrioletu NSU Wankel Spider, pierwszego na świecie samochodu z silnikiem z tłokiem obrotowym.
1967 - Rozpoczyna się seryjna produkcja sedana NSU Ro 80, który za swój futurystyczny design i za silnik z tłokiem obrotowym zostaje wybrany Samochodem Roku.
1969 - Połączenie z Auto Union GmbH Ingolstadt i nadanie nazwy nowej spółce AUDI NSU AUTO UNION AG; większościowym udziałowcem jest Volkswagen AG.
1974/75 - W czasie kryzysu naftowego fabryce grozi zamknięcie. W legendarnym marszu na Heilbronn w kwietniu 1975 roku, pracownicy z powodzeniem walczą o ocalenie zakładu.
1975 - Aby lepiej wykorzystać możliwości produkcyjne, rozpoczyna się kontraktowa produkcja Porsche 924, a wkrótce potem Porsche 944.
1982 - Produkowane w Neckarsulm Audi 100 osiąga rekordowy na świecie współczynnik oporu powietrza: 0,30.
1985 - W modelach Audi 100 i Audi 200 zostaje wprowadzona w pełni ocynkowana karoseria. Firma zmienia nazwę na AUDI AG, a siedziba zostaje przeniesiona do Ingolstadt.
1988 - Początek produkcji Audi V8 – Audi wchodzi do segmentu E i F.
1989 - Wprowadzenie do produkcji i eksploatacji w pojeździe osobowym, opracowanego w Neckarsulm turbodoładowanego silnika Diesla z bezpośrednim wtryskiem paliwa.
1994 - Rozpoczyna się produkcja Audi A8, pierwszego na świecie seryjnie produkowanego pojazdu z całkowicie aluminiowym nadwoziem (ASF: Audi Space Frame).
2000 - Rozpoczyna się produkcja Audi A2, pierwszego aluminiowego samochodu produkowanego w dużych ilościach.
2001 - Zwycięstwo w Le Mans opracowanego w Neckarsulm silnika z bezpośrednim wtryskiem paliwa FSI.
2005 - Otwiera się Audi Forum w Neckarsulm.
2006 - Początek produkcji supersportowego samochodu Audi R8; pierwsze zwycięstwo Audi z silnikiem Diesla opracowanym w Neckarsulm w 24-godzinnym wyścigu Le Mans.
2007 - Utworzenie, wraz z rozpoczęciem produkcji sedana Audi A4, węzła komunikacyjnego pomiędzy zakładami w Ingolstadt i Neckarsulm.
2008 - Nowa narzędziownia Audi.
2011 - Audi nabywa działkę o powierzchni 230 000 metrów kwadratowych w parku przemysłowym Böllinger Höfe w Heilbronn (kolejne działki nabyte w 2014 i 2018 roku).
2012 - Inauguracja Centrum Technicznego Polimerów Wzmocnionych Włóknami oraz nowego Centrum Testów Silników.
2013 - Audi Neckarsulm zdobywa nagrodę J.D. Power Award dla najlepszej fabryki silników w Europie.
2014 - Uruchomienie w zakładzie Böllinger Höfe produkcji modelu R8 oraz otwarcie tamże Centrum Logistycznego Audi.
2016 - Powstają nowe budynki produkcyjne Audi A8.
2017 - Otwarcie Centrum Kompetencji Ogniw Paliwowych.
2018 - W Böllinger Höfe zainaugurowano działalność Centrum Technicznego Testowania Materiałów Aluminiowych.
2019 - Powstaje Centrum Techniczne MEA (systemy warstw funkcjonalnych) dla rozwoju ogniw paliwowych; rozpoczyna się międzyzakładowy program środowiskowy Mission:Zero z działaniami na rzecz dekarbonizacji, zrównoważonego wykorzystania wody, wydajności zasobów i bioróżnorodności.
2020 - Rozpoczęcie produkcji w pełni elektrycznego modelu Audi e-tron GT quattro.
2021 - Inicjatywa Automotive 2025 (AI25): Powstaje sieć ekspercka na rzecz cyfrowej transformacji produkcji i logistyki pojazdów; powstaje centrum kompetencji dla akumulatorów wysokiego napięcia.
2022 - Optymalizacja produkcji pod kątem elektromobilności obejmuje modernizację istniejących budynków oraz uroczyste wmurowanie kamienia węgielnego pod nową lakiernię.

Kontakt

Hubert Niedzielski
Hubert Niedzielski
Kierownik ds. PR Audi Polska
Natalia Rybak
Natalia Rybak
Public Relations Audi Polska