quattro
Audi znaczy quattro, a quattro znaczy Audi. Od ponad 40 lat stały napęd na cztery koła quattro to jedno z kluczowych dla Audi rozwiązań technicznych. Doskonała przyczepność, wysokie bezpieczeństwo i ogromna dynamika jazdy – to jego najważniejsze cechy. Sprawiają one, że napęd quattro na przestrzeni lat stał się jednym z głównych atutów marki. Audi quattro to fascynacja, a napęd quattro to czyste emocje.
Komunikaty prasowe
Napęd quattro – przewaga, która daje kontrolę przy każdej pogodziePoznań, 13 października 2025 r. – Liście tańczą na wietrze, deszcz rysuje subtelne na karoserii, a asfalt pod kołami staje się nieprzewidywalny. Jesień to czas, w którym drogi nabierają charakteru – nieprzewidywalnego, czasem kapryśnego. To również moment, w którym technologia potrafi oddzielić komfortową podróż od stresującej walki o przyczepność. Dla Audi odpowiedzią od ponad czterech dekad jest jedno słowo: quattro.
Napęd quattro: rozpoczął nowy rozdział w historii rajdów i wyznaczył standardy w autach drogowychPoznań, 21 listopada 2024 r. Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd quattro. Droga, która przyniosła wiele sukcesów w sporcie oraz uznanie wśród kierowców, przez co stał się jednym z najbardziej znanych układów napędu na cztery koła w historii motoryzacji.
Legendarny napęd quattro: pionier również w zakresie elektromobilnościIngolstadt, 28 października 2021 r. Układ napędowy quattro jest synonimem dynamicznego prowadzenia, stabilności jazdy, przyczepności i bezpieczeństwa, a także eksperckiej wiedzy technicznej i najwyższych parametrów — w skrócie” to „Vorsprung durch Technik - przewaga dzięki technice”. Dlatego właśnie o Audi i quattro mówi się na jednym oddechu. Układ napędzający wszystkie cztery koła stanowi filar marki — od pierwszego quattro wprowadzonego w 1980 r., po obecny układ napędowy na cztery koła z elektrycznym rozkładem momentu obrotowego w serii modeli e-tron.
2.5 TFSI: najmocniejszy pięciocylindrowy silnik seryjnie montowany w AudiIngolstadt, 28 października 2021 r. Od momentu wprowadzenia na rynek w 1976 roku pierwszego pięciocylindrowego silnika Audi, jest on ważnym elementem DNA marki. Charakterystyczna sekwencja zapłonu i niepowtarzalny dźwięk, do dziś dostarczają wielu emocji podczas jazdy. Teraz, najnowszy jego wariant po raz kolejny bije on rekordy i sprawia, że serca fanów na całym świecie biją szybciej. Na tropie kultowego silnika.
Miłość na cztery kołaNie ma jego ani jej, nie ma klienta kupującego quattro ani klientki kupującej quattro. Jest ich ponad 11,5 miliona. Ale jest jedno wrażenie dotyczące quattro: precyzyjny balans pomiędzy techniką, a emocjami. I utrzymuje się ono już od czterech dekad. Dlatego zwykłe gratulacje dla pionierów byłyby niewystarczające. To jest warte wyznania miłości… Bez obaw! Nie będziemy się egzaltować. Prawdziwymi listami miłosnymi są zawsze arkusze danych. Szkoda, że siła charakteru nie jest uznawana za wielkość fizyczną. Niemniej jednak, pozostaje ona najważniejszą miarą dla każdego, kto kupuje quattro, jeździ quattro i kto kocha quattro. Każda z tych osób może wymienić wiele własnych ważnych momentów związanych z quattro. Wielki rozmach tworzy właśnie to — niezapomniane przeżycie.
Rajdowy mistrz świata Stig Blomqvist: "RS e-tron GT daje poczucie obecności napędu quattro na każdym przejechanym kilometrze"Ingolstadt, 28 października 2021 r. Obaj są zawodnikami ze ścisłej światowej czołówki: Szwed Stig Blomqvist, zasiadający kiedyś za kierownicą Audi Sport quattro S1, zapisał się w historii rajdów samochodowych lat ’80 XX w. Była to era tego sportu, w której narodziła się legenda rewolucyjnej wówczas koncepcji napędu Audi. Lucas di Grassi był z kolei najbardziej utytułowanym kierowcą Audi w historii mistrzostw Formuły E. W Sanremo obaj wymienili się miejscami w samochodach. Blomqvist wsiadł do Audi RS e-tron GT, a di Grassi do Audi Sport quattro S1. Obaj kierowcy wspominają złote czasy rajdów samochodowych i dyskutują o zelektryfikowanej teraźniejszości.
Pilotka rajdowa Fabrizia Pons: "quattro nigdy nie traciło przyczepności"Ingolstadt, 27 września 2021 r. Col de Turini - etap Rajdu Monte Carlo oraz San Romolo – jeden z najważniejszych asfaltowych odcinków specjalnych Rajdu Sanremo. To niezmiernie ważne miejsca w historii złotych lat rajdów samochodowych, ale mają też bliskie związki z Audi. To właśnie na nich, dzięki napędowi quattro i dzięki wykorzystaniu pięciocylindrowych silników, cztery pierścienie odnosiły w latach 80-tych ubiegłego wieku największe sukcesy. Była to epoka, która stworzyła legendę rewolucyjnej wówczas koncepcji napędu Audi i techniki, która do dziś definiuje DNA Audi "Vorsprung durch Technik – przewaga dzięki technice". Fabrizia Pons, która w tamtych latach była pilotką Michèle Mouton – fabrycznej kierowcy Audi oraz Sebastian Grams, opowiadają o dawnych czasach i patrzą z nadzieją na możliwości, jakie dziś i na przyszłość oferują quattro i pięciocylindrowe jednostki napędowe.
Cztery pierścienie, napęd na cztery koła: Cztery razy dziesięć lat quattro„quattro” znaczy „Audi”, a „Audi” znaczy „quattro”. Zasada działania napędu na cztery koła od 40 lat jest jednym z filarów marki z Ingolstadt. Od czasu, gdy pierwsze Audi quattro zadebiutowało na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie w 1980 r. fabryki Audi wyprodukowały prawie jedenaście milionów pojazdów z układem napędowym quattro, za każdym razem rozwijając tę technikę napędu na cztery koła. Najnowszym rozwiązaniem jest elektryczne quattro z elektrycznie sterowanym układem rozkładu momentu obrotowego między kołami (torque vectoring).
Cztery pierścienie, napęd na cztery koła: 40 lat quattroIngolstadt, 10 marca 2020 r. „quattro” znaczy „Audi”, a „Audi” znaczy „quattro”. Ten właśnie rodzaj napędu na cztery koła, od 40 lat jest jednym z filarów marki z Ingolstadt. Od momentu, w którym pierwsze Audi quattro zadebiutowało na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie w 1980 r., fabryki Audi wyprodukowały około 10,5 miliona pojazdów z układem napędowym quattro. Teraz nadszedł czas na kolejny rozdział w tej wyjątkowej historii sukcesu: wraz z prototypami Audi e-tron S i Audi e-tron S Sportback, cztery pierścienie wprowadzają nową technikę - elektryczny torque vectoring, czyli sterowany elektrycznie selektywny rozkład momentów napędowych między kołami.
Historia sukcesu: osiem milionów samochodów Audi z napędem na cztery koła quattroIngolstadt/San José Chiapa, 19 stycznia 2017 r. W odpowiedni dla pory roku sposób, marka z czterema pierścieniami w logo świętuje szczególne wydarzenie. Z taśmy produkcyjnej w nowej fabryce Audi w San José Chiapa, zjechało ośmiomilionowe Audi z napędem na cztery koła quattro. Technika ta zapewnia najwyższy poziom bezpieczeństwa oraz ogromną radość z prowadzenia samochodu, również po śniegu czy po lodzie. Jubileuszowym, ośmiomilionowym Audi z napędem quattro, jest granatowo-czerwone Q5 2.0 TFSI quattro.






























