Pierwszy w świecie samochód kompaktowy o konstrukcji aluminiowej - Audi A2
W 1997 roku na Frankfurckim Salonie Samochodowym pokazano model studyjny samochodu o konstrukcji aluminiowej pod nazwą Al2. Po upływie niespełna dwóch lat, w 1999 roku, Audi zaprezentowało oparty na Al2 model seryjny, którego konstrukcję stanowi specjalna, przestrzenna rama - Audi Space Frame (ASF). Samochód ten nazwano Audi A2. Jest to pierwszy w świecie seryjnie produkowany samochód kompaktowy, którego nadwozie wykonano całkowicie z aluminium.
Audi A2 to kolejny niezwykły rezultat pracy projektantów Audi, którym udało się zachować oryginalny charakter kształtu Al2 przez wszystkie etapy dopracowywania tego modelu. Indywidualna, futurystyczna sylwetka Audi A2 potwierdza powszechną opinię,
że w projektowaniu samochodów firma Audi ustala nowe wzorce.
Audi A2 systematycznie i mądrze korzysta z bogatego doświadczenia we wprowadzaniu lekkich konstrukcji. Dzięki wykorzystaniu sztywnej klatki ASF i aluminiowego nadwozia,
A2 jest o ok. 43 procent lżejszy w porównaniu z pojazdami skonstruowanymi według tradycyjnej technologii – czyli ze stali. Masa własna Audi A2 wynosi zaledwie 895 kg i jest najmniejsza
w tej klasie samochodów. Również pod względem zużycia paliwa A2 plasuje się na lepszej pozycji niż pojazdy o podobnych parametrach, a niewielki ciężar tego samochodu sprawia, że jest on jeszcze bardziej zwrotny.
Wnętrze:
Mimo niezbyt okazałych wymiarów A2 jego wnętrze jest całkiem przestronne. Długość samochodu wynosi wprawdzie zaledwie 3,82 m, szerokość - 1,67 m. a wysokość - 1,55 m, ale dzięki funkcjonalnemu wykorzystaniu przestrzeni pasażerom A2 będzie
w podróży zadziwiająco wygodnie. Pasażerowie siedzący na tylnym siedzeniu trzymają stopy nieco niżej niż siedzący z przodu, dzięki czemu mają więcej miejsca na wyprostowanie i wygodne położenie nóg. Koncepcja ta (Space Floor Concept) pozwala
na siedzenie w bardzo wygodnej, prawidłowej anatomicznie pozycji.
Wnętrze pojazdu jest również niezwykle uniwersalne. Dwuosobową, tylną kanapę można składać w całości lub częściowo. Można ją również całkowicie wyjąć z samochodu,
co umożliwi przewożenie większego lub nieporęcznego bagażu, jak choćby rowerów.
Silniki:
Audi A2 oferowane jest z dwoma jednostkami napędowymi – każda o pojemności 1,4 l. Trzycylindrowy silnik TDI z pompowtryskiwaczami, posiadający moc 55 kW (75 KM) i wysoki moment obrotowy zapewnia przyspieszenie do 100 km/h w ciągu zaledwie 12,1 sekundy. Maksymalna prędkość wynosi 173 km/h,
a zużycie paliwa – tylko 4,3 l oleju napędowego na 100 kilometrów.
Podobne parametry (z wyjątkiem nieco większego zużycia paliwa – przeciętnie 6,0 l na 100 km, wg normy 93/116 EC) ma czterocylindrowy silnik benzynowy również o mocy 55 kW (75 KM). Silnik ten spełnia wymogi norm Unii Europejskiej (EU4) w zakresie czystości spalin. Obie wersje silnikowe posiadają
5-biegowe skrzynie manualne.
Wygląd:
Interesująca stylistyka A2 idealnie łączy to, co dla kierowców jest najważniejsze: zwrotność i solidność. Łagodnie żebrowany dach
i duża tylna szyba nadają sylwetce A2 lekkość i subtelność, zaś mocne, wysokie nadwozie jest wyrazem solidności wykonania
i zapewnia maksymalne bezpieczeństwo oraz pewność podczas prowadzenia pojazdu.
Inne charakterystyczne elementy wyglądu Audi A2 to czystość linii, wyraziste łączenia błotników z resztą nadwozia i geometryczny kształt wnęk na koła. Szczególnie ciekawy jest przód samochodu: zderzaki tworzą z nadwoziem niemal jedną, spójną linię,
a reflektory przyciągają uwagę swym oryginalnym kształtem.
Współczynnik oporu czołowego wynosi zaledwie 0,28 i jest najniższy w tej klasie samochodów.
Technika:
Audi A2 ustala nowe wzorce także w zakresie łatwości obsługi. Jest to pierwszy seryjnie produkowany samochód, w którym zamontowano tzw. moduł serwisowy. Miejsce tradycyjnej atrapy chłodnicy zajmuje tu lakierowana osłona, pod którą dla ułatwienia obsługi umieszczono prętowy wskaźnik poziomu oleju oraz wlew oleju silnikowego i płynu do spryskiwaczy. Innymi słowy, maskę silnika trzeba będzie otwierać tylko w serwisie podczas przeglądów technicznych.
Niezależne zawieszenie w Audi A2 tworzą kolumny McPhersona
z przodu i oś skrętna z tyłu. Dla jeszcze większego bezpieczeństwa podróżujących Audi A2 zastosowana została ultranowoczesna elektronika - system ABS zapobiegający
blokowaniu się kół pojazdu przy hamowaniu (w wyposażeniu standardowym), elektroniczny układ podziału siły hamowania EBV i elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy ESP.
Podobnie jak w Audi A8, konstrukcja ASF to idealne rozwiązanie zwiększające bezpieczeństwo bierne: kabinę pasażerów otacza sztywna rama wykonana z profilów aluminiowych, chroniąca siedzących w środku niczym klatka. Wyposażenie standardowe obejmuje poduszki powietrzne kierowcy, pasażera i poduszki boczne, zaś system SIDEGUARD, czyli boczne poduszki powietrzne chroniące głowę, dostępny jest za dodatkową opłatą.
W modelu A2 udało się pogodzić szereg przeciwieństw, które wydają się bardzo trudne lub wręcz niemożliwe do pogodzenia:
nie jest to samochód ekstrawagancki, a mimo to jest niebanalny; pali niewiele, a jest bardzo dynamiczny i jazda nim to prawdziwa przyjemność; wymiary zewnętrzne samochodu są stosunkowo niewielkie, a wnętrze okazuje się zadziwiająco przestronne.
Dzięki konsekwentnej stylistyce, fascynującej technologii
i oryginalnym elementom wyposażenia (takim jak dostępny
za dodatkową opłatą przeszklony dach - Open Sky System) Audi A2 jest samochodem dwudziestego pierwszego wieku, całkowicie nowym i jednym z najciekawszych w segmencie pojazdów kompaktowych.
Dane dotyczą rynku niemieckiego za rok 1999
Poznań, 16.09.1999


