• Gen zwycięzcy
Audi Le Mans quattro

Audi prezentuje model studyjny Le Mans quattro, wyjątkowy samochód sportowy noszący w sobie geny trzykrotnego zwycięzcy 24 – godzinnego wyścigu Le Mans – Audi R8.

Ten niezwykły pojazd łączy w sobie doświadczenia Audi wyniesione z licznych triumfów w wyścigach samochodowych ze stylistyką przyszłości i kompetencją technologiczną koncernu. Kompetencją, dla której „Przewaga dzięki technice” na torach wyścigowych i na drogach jest jednakowo ważna.

Wystarczy pierwsze spojrzenie by wiedzieć z jakim samochodem mamy do czynienia. Szeroki i przysadzisty Audi Le Mans quattro w kolorze niebieskim „Jet” przyciąga wzrok. Jego tył przypomina gotowego do startu sprintera z mięśniami napiętymi do granic wytrzymałości. Przód i dach narysowane są jakby jednym pociągnięciem linii.

Szerokość 1,90 metra, długość tylko 4,37 metra i wysokość 1,25 metra: to proporcje rasowego samochodu sportowego. Rozstaw osi 2,65 m zapewnia wystarczająco dużo miejsca dla niezwykle obszernego kokpitu i umieszczonego podłużnie silnika V10 FSI Biturbo z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Za płaszczyzną drzwi, między progiem a dachem, uwagę przykuwa duży wlot powietrza, dostarczający je do silnika V10, układu hamulcowego i chłodnicy oleju oraz chłodnicy powietrza doładowującego.

Elementem nadającym charakter przedniej części pojazdu jest osłona chłodnicy w kształcie trapezu, sąsiadująca z prawej i lewej strony z dodatkowymi, dużymi wlotami powietrza. Umieszczone nad nimi wąskie pasy reflektorów z diodami świetlnymi ukryte są za przezroczystym szkłem. Środkowa część pokrywy silnika wyraźnie wznosi się nad płaszczyznę błotników, tworzących z boku charakterystyczne dla Audi, duże nadkola.

Wnętrze samochodu zdominował koncentrujący się na kierowcy kokpit. Kierowca zajmuje miejsce między tablicą rozdzielczą z zestawem wskaźników o zmiennej grafice wyświetlaczy, a konsolą środkową. Zarówno on, jak i pasażer, może cieszyć się odpowiednią przestronnością, co wyraźnie odróżnia Audi Le Mans quattro od innych wyczynowych samochodów sportowych. Doskonała funkcjonalność i ergonomia w Audi Le Mans quattro połączona została z najwyższą jakością zastosowanych materiałów i precyzją wykonania.

Aluminiowa rama Audi Space Frame tworzy strukturę nośną tego modelu studyjnego. Poszycie zewnętrzne zostało wykonane z aluminium i włókna szklanego, co zapewnia maksymalną sztywność nadwozia przy niewielkim ciężarze 1530 kg.

Umieszczony centralnie pięciolitrowy silnik V10 FSI z doładowaniem biturbo osiąga moc 449 kW (610 KM) przy 6.800 obr./min. Wyjątkowa elastyczność i dynamika to charakterystyczne cechy tej jednostki napędowej.

Maksymalny moment obrotowy 750 Nm jest dostępny w bardzo szerokim zakresie prędkości obrotowych, od 1.750 do 5.800 obr./min. Dzięki sekwencyjnej, sportowej, 6-cio biegowej przekładni kierowca może go zawsze optymalnie wykorzystywać.

Dysponujący taką mocą Audi musi być oczywiście wyposażony w stały napęd na wszystkie koła quattro, który rozdziela moc silnika na przednią i tylną oś - punktem wyjściowym jest rozdział w stosunku 40:60 procent. Audi Le Mans quattro ma doskonałe osiągi: do 100 km/h przyspiesza w czasie 3,7 sekundy, a do 200 km/h – w 10,8 sekundy.

W zawieszeniu zastosowano podwójne wahacze poprzeczne z przodu i z tyłu. Sztywna charakterystyka zawieszenia gwarantuje maksymalną dynamikę jazdy. Jednak dzięki nowoczesnym amortyzatorom (magnetic ride) udało się uzyskać zadziwiająco wysoki poziom komfortu jazdy.

Audi Le Mans quattro to samochód, którego „naturalnym środowiskiem” są zarówno tory wyścigowe, jak i autostrada, czy kręte drogi górskie.

Poznań, 29.09.2003

Kontakt

Hubert Niedzielski
Hubert Niedzielski
Kierownik ds. PR Audi Polska
Natalia Rybak
Natalia Rybak
Public Relations Audi Polska