Nowe Audi R8

„Zrodzone na torze, zbudowane z myślą o poruszaniu się po drogach publicznych”. Po światowej premierze Audi R8 LMS GT3, która miała miejsce na Paryskim Salonie Samochodowym 2018, przyszedł czas na odświeżenie modelu produkowanego seryjnie. Oprócz nadania bardziej sportowego wyglądu, Audi R8 w wersjach Coupé i Spyder zostało również znacznie unowocześnione. Moc dwóch wolnossących silników V10 została podniesiona odpowiednio do 419 kW (570 KM) i do 456 kW (620 KM). Nowy model wejdzie do sprzedaży w Europie w pierwszych miesiącach roku 2019.

„Model R8 ma w Audi wyjątkową pozycję – pod każdym względem” mówi Michael-Julius Renz, dyrektor zarządzający Audi Sport GmbH. „Teraz R8 jest jeszcze mocniejsze i jeszcze szybsze” – dodaje Oliver Hoffmann, dyrektor techniczny Audi Sport GmbH. „Sporty motorowe są istotną częścią naszego DNA. Około 50 procent podzespołów tego auta jest identycznych jak w modelu R8 LMS GT3, a odnosząc się do R8 LMS GT4, to odsetek ten wynosi nawet 60 procent. Żaden inny z naszych samochodów nie jest tak mocno związany ze sportem motorowym jak nowe Audi R8.”

Więcej mocy i momentu obrotowego: jednostki napędowe

Błyskawiczne reakcje, szybkie wchodzenie na najwyższe obroty i niepowtarzalny dźwięk – sercem Audi R8 jest wolnossący silnik V10. Moc bazowej jednostki napędowej została znacznie podniesiona – z 397 kW (540 KM) do 419 kW (570 KM). O 20 Nm, do 560 Nm, wzrósł także moment obrotowy, dostępny przy 6200 obr./min. Audi R8 V10 quattro w wersji Coupé od 0 do 100 km/h przyspiesza w 3,4 s., natomiast w wersji Spyder w 3,5 s. Prędkość maksymalna dla obu wersji wynosi odpowiednio 324 i 322 km/h.

Jednostka 5.2 FSI montowana w Audi R8 V10 performance quattro generuje moc 456 kW (620 KM) i moment obrotowy 580 Nm. Poprzednio było to 449 kW (610 KM) i 560 Nm. Wzrost mocy i momentu obrotowego jest przede wszystkim rezultatem optymalizacji rozrządu i dodania do niego elementów zrobionych z tytanu. Wersja Coupé z tym silnikiem do 100 km/h przyspiesza w 3,1 s., a wersja Spyder w 3,2 s. Moc napędowa kończy się po osiągnięciu prędkości odpowiednio 331 i 329 km/h. Oba wolnossące silniki o pojemności 5.2 l. wyposażone są w filtr cząstek stałych.

Precyzyjne jak „żyleta”: zawieszenie

Modyfikacje przeprowadzone w zawieszeniu tego modelu zaowocowały jeszcze większą jego precyzją i responsywnością. Wspomaganie, zarówno w przypadku opcjonalnego, dynamicznego układu kierowniczego, jak i w przypadku układu elektromechanicznego, zostało na nowo zestrojone. Sygnały zwrotne płynące z układu kierowniczego są teraz bardziej bezpośrednie i precyzyjne w pełnym zakresie prędkości. Zapewnia to optymalną czułość układu, a jednocześnie pewny kontakt pojazdu z nawierzchnią bez względu na warunki drogowe.

Dynamiczny układ kierowniczy wykorzystuje przekładnię superpozycyjną, by w zależności od prędkości pojazdu zmieniać jego przełożenie w stosunku od 10,5:1 do 15,8:1. Podczas manewrowania układ jest bardzo bezpośredni, a na autostradzie działa spokojnie i delikatnie. W trybie Performance jego charakterystyka jest zdecydowanie bardziej bezpośrednia niż w trybach Comfort i Auto. By zapewnić wyjątkowo precyzyjne prowadzenie, w trybie Performance przy prędkościach powyżej ok. 140 km/h przełożenie jest stałe (i=14:1).

Oprócz dobrze już znanych trybów systemu Audi drive select, w wersji R8 V10 performance quattro dodano tryb Performance, w skład którego wchodzą trzy programy: dry, wet i snow. Programy te dostosowują kluczowe parametry dynamiki pojazdu do warunków przyczepności nawierzchni. Dzięki udoskonalonemu układowi ESC (Electronic Stabilization Control), Audi R8 V10 performance z prędkości 100 km/h do zatrzymania hamuje o 1,5 metra krócej niż poprzednik. Dystans ten przy prędkości 200 km/h jest nawet o pięć metrów krótszy. Odległości te zależą jednak w każdym przypadku od warunków zewnętrznych.

Nowe Audi R8 fabrycznie wyposażone jest w 19-calowe koła. Opcjonalnie dostępne są w pełni frezowane koła 20-calowe, których szprychy utrzymane są w dynamicznej stylistyce pięciu liter V. Na felgi założono nowe, letnie opony sportowe dające jeszcze bardziej precyzyjne prowadzenie. Opcjonalnie, do standardowych, stalowych tarczy hamulcowych, Audi dostarcza czerwone zaciski hamulcowe – standardowo są one czarne. Natomiast zaciski hamulców ceramicznych są szare lub czerwone. Stabilizator przedniej osi opcjonalnie wykonany może być z tworzywa wzmacnianego włóknem węglowym i z aluminium, co zmniejsza masę przedniej osi o około dwa kilogramy.

Ostrzejsza i bardziej zwarta: stylistyka

Niezwykły charakter nowego R8 jest teraz jeszcze bardziej wyrazisty – również wizualnie. Osłona chłodnicy Singleframe jest teraz szersza i bardziej płaska. Z przyciemnionymi reflektorami i z dodatkowymi, przylegającymi do nich elementami stylistycznymi, nowe R8 wygląda jeszcze ostrzej. „Skrzydełka” po bokach dzielą duże wloty powietrza, a wąskie szczeliny ponad grillem osłony Singleframe, to nawiązanie do Audi Sport quattro. Nowy splitter w przodzie jest teraz szerszy i podkreśla sportowy wygląd auta. Grill wlotu powietrza z tyłu, rozciąga się na całą szerokość pojazdu. Dyfuzor jeszcze bardziej dominuje w tyle samochodu, a w jego obrębie umieszczono dwie owalne rury wydechowe. Filtr powietrza znajduje się w komorze silnika przykrytej trzyczęściową pokrywą. Pokrywa dostępna jest w wersji zrobionej z tworzywa sztucznego lub z włókna węglowego.

W zależności od wybranej wersji silnikowej, klienci kupujący R8 mogą dobrać do niego jeden z trzech pakietów stylistyki zewnętrznej. Pakiety różnie rozkładają w nich akcenty stylistyczne: na przedni splitter, na listwy progów i na dyfuzor. Standardowa specyfikacja stylistyczna dla R8 V10 quattro 419 kW (570 KM) jest czarna i utrzymana w wysokim połysku. Najwyższa wersja R8 V10 performance quattro o mocy 456 kW (620 KM) zjeżdża z taśmy produkcyjnej w stylistyce matowego tytanu. Pakiet „węgiel o wysokim połysku” dostępny jest dla obu wersji silnikowych. Opcjonalnie, pierścienie Audi i zewnętrzne oznaczenia mogą być pomalowane na czerń wysokiego połysku. Nowe kolory metaliczne: szary Kemora i niebieski Ascari, to najnowsze pozycje w palecie barw lakierów.

Wygląd Audi R8 to również nowa stylistyka zorientowanego na kierowcę wnętrza. Nowe opcje we wnętrzu to tapicerki skórzane w kolorze srebrnym z szarymi przeszyciami, brązowym Palomino ze stalowo-szarymi przeszyciami oraz czarnym z niebieskimi przeszyciami. Dla najwyższych wersji silnikowych dostępny jest pakiet R8 performance design z tapicerką ze skóry łączonej z alcantarą, akcentami w kolorze niebieskim Mercato oraz z listwami z włókna węglowego. Pakiety Audi exclusive dają klientom możliwość indywidualizacji wielu szczegółów zarówno we wnętrzu, jak i na zewnątrz nowego Audi R8.

Nowe oznaczenia modeli

Nowe Audi R8 pojawi się w sprzedaży w pierwszym kwartale roku 2019. Wraz z odświeżeniem modelu, Audi wprowadza jego nowe oznaczenia. Modele R8 Coupé/Spyder V10 będą teraz nazywać się R8 Coupé/Spyder V10 quattro, a Audi R8 Coupé/Spyder V10 plus, to od tej chwili Audi R8 Coupé/Spyder V10 performance quattro. Zmiana wprowadza oznaczenia analogiczne do produkowanych przez Audi Sport najmocniejszych modeli RS.

Fakty i dane

Nowe Audi R8

Stylistyka zewnętrzna

- Charakterystyczna, napięta stylistyka sportowego auta z silnikiem umieszczonym centralnie, z dodatkiem nowych akcentów
- Szerszy i bardziej płaski grill osłony chłodnicy Singleframe; szczeliny w masce silnika nawiązują do Audi Sport quattro; nowe wloty powietrza
- Diodowe reflektory w standardzie, opcjonalnie dostępne światła laserowe Audi laser light oraz kierunkowskazy ze zdynamizowanym sposobem sygnalizacji – również z przodu
- Nowe listwy progowe, nowa pokrywa przedziału silnikowego, grill wlotu powietrza z tyłu
- Dyfuzor przesunięty w górę, układ wydechowy z eliptycznymi końcówkami rur
- Dostępne trzy pakiety stylistyki zewnętrznej, dwa nowe kolory lakieru oraz czarne pierścienie w logo Audi

Silniki
- Wolnossący, wysokoobrotowy silnik 5.2 l. V10 o większej mocy i wyższym momencie obrotowym
- Dostępne dwie wersje silnikowe: 419 kW (570 KM) i 456 kW (620 KM), odpowiednio o momencie 560 i 580 Nm, przy 6200 i 6500 obrotach
- Sucha miska olejowa, najwyższa wersja silnikowa ze zoptymalizowanym rozrządem z elementami zrobionymi z tytanu
- Bardzo responsywna charakterystyka, żywotność i unikalny dźwięk V10
- Układ cylinder on demand COD, podwójny wtrysk, tryb żeglowania i filtr cząstek stałych
- Od 0 do 100 km/h w 3,1 sekundy, prędkość maksymalna 331 km/h (R8 Coupé V10 performance quattro)

Przeniesienie napędu
- Błyskawicznie działająca, kompaktowa, siedmiobiegowa, automatyczna skrzynia biegów S tronic
- Napęd na cztery koła quattro z aktywowanym elektrohydraulicznie i sterowanym elektronicznie sprzęgłem wielopłytkowym, w pełni zmienna dystrybucja momentu obrotowego, oś tylna z blokowanym mechanicznie dyferencjałem

Zawieszenie
- Uniwersalne, podwójne wahacze, R8 V10 quattro z techniką Audi magnetic ride
- Wydajne hamulce przy wszystkich czterech kołach, najwyższa wersja modelowa z ceramicznymi tarczami z dodatkiem włókien węglowych, opcjonalnie dostępne czerwone zaciski
- Standardowy układ kierowniczy oraz opcjonalny dynamiczny układ kierowniczy są teraz bardziej precyzyjne i bardziej responsywne
- W standardzie felgi 19-calowe, frezowane felgi 20-calowe dostępne na życzenie
- Nowe, letnie opony 20-calowe i opony sportowe
- Standardowy system dynamicznego prowadzenia Audi drive select z czterema trybami; R8 V10 performance quattro posiada trzy dodatkowe programy specjalne w trybie Performance

Audi Space Frame (ASF)
- Audi Space Frame zbudowane z aluminium i tworzywa wzmacnianego włóknem węglowym (CFK), masa 200 kg (wersja Coupé), maksymalna masa pojazdu 1595 kg (wersja R8 Coupé V10 performance quattro)
- Audi R8 Spyder z materiałowym, uruchamianym elektrohydraulicznie dachem o masie 44 kg
- Koncepcja aerodynamiki skupia się na wytworzeniu dużej siły docisku, szeroki dyfuzor

Wnętrze
- Klarowne linie, łuk monoposto w kokpicie, wyglądająca jakby unosząca się w powietrzu deska rozdzielcza
- R8 performance quattro standardowo wyposażone w fotele kubełkowe o lekkiej konstrukcji
- Trzy nowe kolory wnętrza
- Pakiet stylistyczny R8 performance design z tapicerką ze skóry łączonej z alcantarą

Elementy obsługi, wyświetlacze i systemy infotainment
- Elementy obsługi skupione na kierowcy; wszystkie kluczowe funkcje uruchamiane z poziomu wielofunkcyjnej kierownicy
- Dwa warianty kierownicy z dwoma lub trzema przyciskami
- Audi virtual cockpit z wyświetlaczem o przekątnej 12,3 cala
- Standardowo montowana nawigacja MMI navigation plus z MMI touch; na życzenie dostępne Audi connect z modułem LTE i hotspotem Wi-Fi oraz Audi phone box. W Audi R8 V10 quattro standardowo system muzyczny Bang & Olufsen z głośnikami umieszczonymi w zagłówkach

Modele
- Nowe oznaczenia modelowe zależne od wersji silnikowej: R8 V10 quattro i R8 V10 performance quattro, oba w wariantach Coupé i Spyder
- W sprzedaży w pierwszy kwartale 2019

Kontakt

Hubert Niedzielski
Hubert Niedzielski
Kierownik ds. PR Audi Polska
Natalia Rybak
Natalia Rybak
Public Relations Audi Polska