Zobaczyć więcej. Audi Q3 wprowadza nowy standard oświetlenia

Ingolstadt, 28 października 2025 r. – Dr Michael Kruppa od ponad dziesięciu lat odpowiada w Audi za rozwój technologii oświetlenia. Wraz z zespołem inżynierów dba o to, by samochody marki oferowały najwyższy poziom bezpieczeństwa również w trudnych warunkach i po zmroku. Opowiada o tym, co decyduje o jakości reflektorów oraz czym nowe Audi Q3 wyróżnia się na tle konkurencji.

Dr. Kruppa, dlaczego dobre reflektory są tak ważne?

Dr Michael Kruppa: Jesienią i zimą szybciej zapada zmrok, pogarszają się też warunki pogodowe – to zwiększa ryzyko na drodze. Kierowca musi dobrze widzieć przestrzeń przed sobą, żeby czuć się bezpiecznie, ale równie ważne jest, by sam był widoczny dla innych. Czasem kilka sekund decyduje o tym, czy uda się uniknąć niebezpiecznej sytuacji. Dlatego widzieć i być widzianym to podstawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Dobre oświetlenie to nie tylko kwestia komfortu – to realna poprawa bezpieczeństwa. Ma też znaczenie estetyczne, bo światła tworzą charakterystyczny wygląd samochodu. W Audi kierowcy mogą personalizować oświetlenie, wybierając spośród kilku cyfrowych sygnatur świetlnych i animacji „coming home” / „leaving home” w systemie MMI.

Na czym polega inteligentne oświetlenie w Audi?

Dr Michael Kruppa: Inteligentne oświetlenie reaguje na sytuację na drodze i zwiększa bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu. W Audi projektujemy reflektory tak, by nie oślepiały innych. Nasze reflektory Matrix LED wykrywają pojazdy z przodu i nadjeżdżające z przeciwka, automatycznie wyłączając fragmenty świateł, które mogłyby oślepić kierowców. Dzięki temu kierowca nie musi już ręcznie przełączać świateł drogowych. Ma zawsze dobrze oświetloną drogę, może dłużej zachować koncentrację i jechać bezpieczniej. Najnowocześniejsze rozwiązanie, jakie dziś stosujemy, to cyfrowe reflektory Matrix LED. Oferują wiele adaptacyjnych funkcji i potrafią rzucać na drogę precyzyjne obrazy świetlne. To technologia praktyczna i efektowna zarazem.

Co jest kluczowe z technicznego punktu widzenia?

Dr Michael Kruppa: Podstawą jest niezawodność – światło musi działać natychmiast po włączeniu. Ale dziś możemy też wpływać na wiele parametrów: jasność, barwę, rozkład wiązki. W ostatnich latach technologia LED bardzo się rozwinęła. Od kilku lat digitalizujemy rozwiązania oświetleniowe, jednocześnie optymalizując ich wydajność i konstrukcję. Nasze cyfrowe reflektory Matrix LED z mikro-LED-ami wyróżniają się mniejszym rozmiarem, niższą masą, lepszą efektywnością i wyższym kontrastem, co przekłada się na lepszą widoczność w trudnych warunkach.

Technologia micro-LED pojawia się po raz pierwszy w nowym Audi Q3. Jak działa?

Dr Michael Kruppa: Kluczowy jest tu proces digitalizacji światła. Opracowaliśmy źródło światła, które działa niemal jak projektor. Moduł micro-LED ma ok. 13 mm szerokości i zawiera 25 600 mikro-LED-ów, każdy o wielkości zaledwie 40 mikrometrów. Każdą diodę można sterować osobno, co pozwala dynamicznie dopasowywać obraz świetlny do sytuacji na drodze. Funkcje takie jak oświetlenie orientacyjne czy prowadzenie pasa ruchu są teraz powiązane z systemami wspomagania kierowcy. Po raz pierwszy w segmencie kompaktowych SUV-ów wprowadzamy tę technologię właśnie w Q3 – dzięki temu kierowcy zyskują więcej bezpieczeństwa i lepszą orientację.

Jakie są korzyści dla kierowcy?

Dr Michael Kruppa: Wyobraźmy sobie, że samochód wyświetla na jezdni dwie linie. Pomagają one utrzymać pojazd na środku pasa i ułatwiają ocenę pozycji na drodze – to tzw. światła orientacyjne. Gdy wjeżdżam na autostradę, obraz świetlny zmienia się – reflektory dynamicznie oświetlają mój pas ruchu. To światło pasa z funkcją orientacyjną. Jeśli chcę zmienić pas, światło pokazuje kierunkowskaz na krawędzi pasa – sygnał widoczny dla innych kierowców. Dzięki temu inni szybciej dostrzegają moją intencję. Wszystko to zapewniają cyfrowe reflektory Matrix LED z technologią micro-LED w Audi Q3. System zwiększa poczucie bezpieczeństwa i kontroli za kierownicą. Dla osób, które wolą klasyczny tryb, funkcje te można wyłączyć w systemie MMI.

Kto jeszcze korzysta z tej technologii?

Dr Michael Kruppa: Nie tylko kierowcy, ale wszyscy uczestnicy ruchu – piesi, rowerzyści, inni kierowcy. Oświetlenie pomaga też dostrzec zagrożenia, których się nie spodziewamy – na przykład dzikie zwierzęta wybiegające na drogę o zmierzchu. Dobrze zaprojektowane światło daje szansę zareagować na czas – zahamować lub ominąć przeszkodę.

Czy reflektory mogą również wyświetlać symbole ostrzegawcze?

Dr Michael Kruppa: Tak, to jedna z zalet cyfrowego oświetlenia. Jeśli temperatura spada poniżej czterech stopni, system może rzucić na drogę symbol płatka śniegu – ten sam, który widzimy na ekranie wskaźników. Kierowca od razu wie, że może być ślisko.

Dlaczego zaawansowane oświetlenie jest dziś ważniejsze niż kiedykolwiek?

Dr Michael Kruppa: Bo łączy bezpieczeństwo z komfortem i koncentracją. Dobre światła oznaczają, że widzę więcej, jestem lepiej widoczny i mogę szybciej reagować. Nowoczesne systemy, takie jak w nowym Audi Q3, wyznaczają nowy standard bezpieczeństwa na drodze.

__________________________________________

Dr Michael Kruppa – krótka biografia

Dr Michael Kruppa jest szefem działu rozwoju oświetlenia przedniego w Audi. Po uzyskaniu doktoratu na Uniwersytecie w Ratyzbonie pracował w branży oświetleniowej, zajmując się materiałami i innowacjami LED. W 2013 roku dołączył do Audi, gdzie pełnił różne funkcje kierownicze w dziale rozwoju technicznego. Od 2022 roku odpowiada za rozwój i strategię nowoczesnych systemów reflektorów, w tym technologii cyfrowych Matrix LED. Jest jednym z czołowych ekspertów w dziedzinie oświetlenia samochodowego i regularnie występuje na międzynarodowych konferencjach branżowych.

Kontakt

Hubert Niedzielski
Hubert Niedzielski
Kierownik ds. PR Audi Polska
Natalia Rybak
Natalia Rybak
Public Relations Audi Polska