Audi A5 Sportback
Stylistyka
Audi to wiodąca marka w dziedzinie stylistyki samochodów. A5 Sportback jest tego kolejnym dowodem. Pięciodrzwiowe coupé ma emocjonalną i nowoczesną linię, fascynuje pełną siły elegancją i sportowymi proporcjami: 4,71 m długości
i 1,85 m szerokości, lecz zaledwie 1,39 m wysokości – o 36 milimetrów mniej, niż A4 Limousine. Z długim rozstawem osi 2,81 metra, krótkimi zwisami
i szerokim rozstawem kół (1,59 metra z przodu, 1,58 metra z tyłu) A5 Sportback mocno „stoi” na drodze.
Charakter jego obliczu nadają poziome linie. W osłonie chłodnicy Singleframe, obramowanej wąską listwą z anodowanego aluminium, wzrok przykuwają poprzecznie przebiegające listwy. Dwie boczne krawędzie jeszcze bardziej podkreślają osłonę chłodnicy i znajdują swoją kontynuację w postaci wyraźnego konturu „V” w pokrywie silnika. Szerokie reflektory wyglądają jak techniczne dzieła sztuki. Poprzeczny element – „skrzydło” – oddziela od siebie komory żarówek i nadaje reflektorom niepowtarzalny wygląd. Światła do jazdy dziennej należą do wyposażenia seryjnego, podobnie reflektory przeciwmgielne otoczone delikatnymi pierścieniami i umieszczone w bocznych wlotach powietrza.
Audi A5 Sportback jest standardowo wyposażone w reflektory ksenonowe. Podczas jazdy w dzień światło emitują diody ustawione w formie rozciągniętego pasa. Ich wygląd jest niepowtarzalny, a zużycie energii wyjątkowo niskie. Dla wszystkich wariantów jako opcja oferowane są dynamiczne światła oświetlające zakręty.
Również patrząc z boku wyraźnie widać sportowy charakter A5 Sportback. Duże koła – seryjnie 17-calowe, opcjonalnie nawet 20-calowe – są otoczone masywną bryłą nadwozia z wąskim pasem okien. Słupek C przebiega długą, elegancką linią ku tyłowi. W słupku tym znajduje się trzecie, małe okno boczne z narożnikiem skierowanym ku górze, co stanowi nawiązanie do Audi 100 Coupé S z 1969 roku.
Typowe Audi: stosunek blachy do szkła
Stosunek powierzchni szklanych do blaszanych wynosi jedna trzecia do dwóch trzecich, co stanowi proporcje typowe dla Audi. Cechą charakterystyczną marki są także ostro zarysowane krawędzie na poszyciu nadwozia. Ograniczają one muskularnie naprężone, wklęsło-wypukłe płaszczyzny i dzielą profil: elegancko rozciągnięta linia „barków” przebiega poniżej dolnej linii okien, Dynamic Line
– nad progami. Kolejne akcenty stylistyczne to lusterka zewnętrzne
z diodowymi kierunkowskazami.
Z tyłu poziome linie podkreślają szerokość nadwozia. Krawędź obrysowa
na dużej pokrywie bagażnika tworzy swoisty kontrast dla całości. Końcówki rur układu wydechowego są umieszczone oddzielnie z lewej i prawej strony, wyjątkiem jest wersja 2.0 TDI. Przebiegają one prosto, także przy silnikach TDI
i stanowią optyczną wskazówkę świadczącą o niskiej emisji substancji szkodliwych – filtry cząstek stałych już od dawna są w Audi standardem.
Dwuczęściowe światła tylne zbiegają się ku środkowi, a diody ułożone
są w formie pierścienia. Trzecie światło stop w sposób harmonijny włączono jako wąski pas w górną krawędź tylnego okna. 24 diody emitują światło
nie tworzące pojedynczych punktów, lecz równomierny pas. Tą nową szerokopasmową technologią Audi po raz kolejny udowadnia swoją wiodącą rolę w dziedzinie techniki LED.
Audi A5 Sportback może być pokryte lakierem w jednym z 15 kolorów. Kolory jednolite to biały Ibis, czarny Brillant i czerwony Brillant. Lakiery z dodatkowym efektem to: srebrny Eis, popielaty Amethyst, beżowy Dakar, niebieski Sphären, popielaty Kondor, niebieski Aruba, popielaty Lava, czarny Phantom, czerwony Granat, zielony Tiefgrün, niebieski Tiefsee i popielaty Meteor.
Dla wielu klientów Audi jednym z głównych czynników decydujących o zakupie jest stylistyka, często nawet najważniejszym – i tak samo będzie w przypadku A5 Sportback. Według prognoz jego przyszli nabywcy są trochę młodsi, niż osoby kupujące A4 Limousine i Avant. Mają wysoki standard życia, lubią sport, istotny jest dla nich prestiż i styl życia odróżniający ich od innych. Często prowadzą własne firmy lub pracują w zawodach wymagających kreatywności. Interesują się nowymi technologiami i cenią nowe, inteligentne koncepcje.
W Europie segment Premium klasy średniej jest stabilny – nowe, budzące emocje modele, takie jak Audi A5 Sportback mają duże szanse na powodzenie. Audi planuje, że większość egzemplarzy tego modelu zostanie sprzedanych
w Europie Zachodniej, około jednej trzeciej całej sprzedaży przypadnie na Niemcy. Drugim co do wielkości rynkiem będzie Wielka Brytania, kolejnymi
– Francja, Włochy i Hiszpania.
Audi A5 Sportback - wymiary zewnętrzne:
długość 4.711 mm
szerokość 1.854 mm
wysokość 1.391 mm
rozstaw osi 2.810 mm
rozstaw kół – przód 1.590 mm
rozstaw kół – tył 1.575 mm
Karoseria
Audi A5 Sportback wyróżnia się bardzo dobrymi parametrami jakości, m.in. dużą sztywnością karoserii – stanowi ona bazę dla sportowo-precyzyjnego prowadzenia, nadzwyczajnego komfortu toczenia kół, wysokiego bezpieczeństwa podczas zderzenia i ciszy na pokładzie. Kierowca
i pasażerowie nie odczuwają praktycznie żadnych drgań i wibracji.
Audi wykorzystuje w konstrukcji karoserii szeroką paletę najnowocześniejszych technologii. Należą do nich także blachy ze stali hartowanych podczas kształtowania na prasie, które w większości powstają w fabryce w Ingolstadt, gdzie jest produkowany model A5 Sportback. Płyty ze stali borowanej są rozgrzewane w piecu przelotowym do 950 stopni Celsjusza i bezpośrednio potem oziębiane w schłodzonym wodą przyrządzie i formowane pod ciśnieniem.
W ten sposób uzyskują ekstremalnie dużą wytrzymałość na rozciąganie
– na taśmie o grubości 2 milimetrów i szerokości 30 milimetrów, wykonanej
z tego materiału, mogłoby wisieć sześć Audi A5 Sportback, które łącznie ważą dziesięć ton. Stale hartowane podczas kształtowania na prasie są bardzo lekkie, mają one znaczny udział w bilansie ciężaru samochodu. A5 Sportback 2.0 TFSI waży tylko 1.500 kilogramów.
Konsekwentna lekka konstrukcja: błotniki przednie z aluminium
Stale hartowane podczas kształtowania na prasie zostały użyte do wykonania progów bocznych, podłużnic, tunelu środkowego, słupków B i wspornika poprzecznego ściany grodziowej. Audi dobiera idealny materiał do każdej części karoserii. Przednie błotniki A5 Sportback wykonane są z aluminium, również one zmniejszają ciężar i przyczyniają się do dokładnego zrównoważenia rozdziału nacisku na osie.
Techniki połączeń również podkreślają bardzo nowoczesny charakter struktury karoserii. W wielu obszarach klej strukturalny zwiększa wytrzymałość.
W obszarze progów i drzwi zastosowano innowacyjny proces spawania laserowego. Obszar poniżej pokrywy bagażnika i zerowa szczelina między ścianą boczną i dachem zostały wykonane w procesie lutowania plazmotronowego, z najwyższą precyzją – A5 Sportback nie potrzebuje listwy maskującej przy dachu, inaczej niż wiele samochodów konkurencji.
Nowoczesna technologia i dbałość o jakość Audi uzyskują tutaj swój optyczny wyraz, którego dopełnieniem są wąskie i dokładnie spasowane szczeliny
w całej karoserii.
Pięciodrzwiowe Coupé z łatwością prześlizguje się przez powietrze
– współczynnik Cw w przypadku silników czterocylindrowych wynosi 0,29, powierzchnia czołowa mierzy równe 2,18 m2. Precyzyjne dopracowanie szczegółów w kanale aerodynamicznym, do których zalicza się także system osłon i pokryw podłogi – tak zwana aero-podłoga – pozwoliło zoptymalizować przepływ powietrza.
Audi A5 Sportback chroni swoich pasażerów za pomocą najnowocześniejszej techniki. Podczas zderzenia czołowego uruchamiane są pełnowymiarowe poduszki bezpieczeństwa. Sterownik rozpoznaje za pomocą czujnika pozycję siedzenia i może sterować w sposób adaptacyjny przebiegiem wyzwalania napinaczy pasów i poduszek bezpieczeństwa – oznacza to możliwie najlepszą ochronę w każdej sytuacji, zarówno dla osób o małym, jak i dużym wzroście.
Optymalnie rozmieszczone w przednich fotelach poduszki boczne oraz system poduszek chroniących głowy o dużej pojemności, gwarantują ochronę podczas zderzenia bocznego. W przypadku zderzenia tylnego na posterunku jest integralny, specjalnie opracowany system zagłówków w fotelach przednich. Dzięki tej technice zagłówki są w stanie odpowiednio wcześniej, skutecznie podeprzeć tył głowy i przeciwdziałają w ten sposób niebezpieczeństwu uszkodzenia kręgosłupa szyjnego.
Wnętrze i bagażnik
Dzięki długiemu rozstawowi osi A5 Sportback ma przestronne wnętrze,
w którym pasażerowie na wszystkich siedzeniach będą mieli dużo miejsca. Pod względem długości i szerokości na wysokości ramion A5 Sportback znacznie przewyższa A5 Coupé – będąc tylko o kilka milimetrów mniejsze, niż A4 Limousine.
Dzięki długim, otwierającym się szeroko drzwiom wsiadanie i wysiadanie jest bardzo wygodne. Drzwi mają typową dla coupé cechę: wszystkie cztery okna boczne pozbawione są ram.
Audi A5 Sportback jest samochodem czteroosobowym. W porównaniu
z A4 tylną kanapę nieznacznie obniżono i zamontowano trochę bardziej
z przodu. Podłokietnik należy do wyposażenia seryjnego, na życzenie Audi oferuje dwa dodatkowe uchwyty na kubki. Pozycja przednich foteli jest głęboka, jak w samochodach sportowych, a ich forma perfekcyjna pod względem ergonomii. Gwarantują doskonałe trzymanie i podparcie ciała oraz pozwalają
na precyzyjną regulację. Audi przewidziało interesujące opcje, w tym sportowe fotele z mocno wyprofilowanymi bokami, wysuwanym podparciem ud i podporą odcinka lędźwiowego kręgosłupa regulowaną elektrycznie w dwóch płaszczyznach. Najbardziej komfortowym wariantem są fotele klimatyzowane; małe wentylatory z automatyczną funkcją dogrzewania gwarantują, że kierowca i pasażer nie będą się pocić ani marznąć.
Kolejna opcja jest szczególnie przydatna podczas długich podróży
– przesuwany podłokietnik środkowy ze schowkiem i gniazdami. Ponadto
do wyboru kierowca i pasażerowie mają pakiet schowków z dodatkowymi siatkami i szufladami pod przednimi siedzeniami.
Typowa dla Audi jest również bogata oferta tapicerek, która obejmuje materiały od seryjnej tkaniny o nazwie Arkade poprzez kombinację skóry i Alcantary
aż do szlachetnej skóry Valcona. Jeżeli chodzi o kolorystykę – do wyboru są kolor czarny, jasnopopielaty, srebrny „księżycowy”, brązowy „cynamonowy”
i beżowy „kardamonowy” w różnych kombinacjach. Podsufitka jest dostępna
w kolorze czarnym, srebrnym „Stern” lub beżowym „Leinen”, dywaniki – czarne, popielate „Quarz” lub beżowe „Koriander”. Elementy dekoracyjne w wersji seryjnej pokryte są powłoką Micrometalic Platin, alternatywą jest aluminium
i trzy rodzaje drewna – ciemny orzech, jasny jesion i pochodzące z Chile brązowe drewno Laurel.
Materiały najwyższej jakości: przytulne wnętrze
Wnętrze A5 Sportback to prawdziwa przyjemność dla zmysłów. Eleganckie rozwiązania stylistyczne, doskonała ergonomia, najwyższej jakości materiały
i bezkompromisowy poziom jakości wykończenia tworzą niepowtarzalną całość. Oba duże instrumenty i dodatkowe wskaźniki otoczono chromowanymi ramkami w kształcie kropli. Główny, wysoko umieszczony monitor pokładowy należy
do wyposażenia seryjnego, podobnie jak sportowa trzyramienna skórzana kierownica.
Szeroko prowadzone linie łączą optycznie kokpit z tapicerką drzwi, konsola środkowa jest nachylona w stronę kierowcy. Wygodny i przemyślany w każdym szczególe system MMI z intuicyjnym, zrozumiałym menu, dużymi przyciskami
i centralnym przyciskiem obsługowym na konsoli środkowej znacznie przewyższa każde podobne rozwiązanie wprowadzone przez konkurencję.
Na tunelu do dyspozycji jest dużo miejsca – zamiast tradycyjnego mechanicznego hamulca ręcznego Audi stosuje teraz system elektromechaniczny obsługiwany małym przyciskiem. Tutaj umieszczono także przycisk uruchamiający asystenta ruszania.
Bagażnik jest kolejną mocną stroną Audi A5 Sportback. Duża pokrywa
z elektrycznie odblokowywanym zamkiem otwiera dostęp do obszernego bagażnika z płaskimi ścianami, wyłożonego wysokiej jakości materiałami
w kolorze wnętrza. Szerokość w najwęższym miejscu wynosi dokładnie jeden metr, krawędź obramowana listwą ze stali nierdzewnej jest nisko umieszczona. W podstawowym układzie bagażnik ma 480 litrów pojemności. Po złożeniu oparć kanapy, co można zrobić bez żadnego wysiłku, pojemność wzrasta
do 980 litrów.
Praktycznymi detalami są seryjne haczyki do zawieszania toreb z zakupami oraz zaczepy do mocowania większych bagaży. Stała pokrywa chroni długi bagażnik przed niepożądanymi spojrzeniami. Aby nie przeszkadzała przy wkładaniu bagażu, Audi znalazło sprytne rozwiązanie: pokrywa jest dwuczęściowa, jej krótsza część blokuje się z boku w uchwytach wbudowanych w poszycie bagażnika, dłuższa – w pokrywie bagażnika. Przy otwieraniu unosi się w górę, po zamknięciu przylega dokładnie do krótszej części.
Na życzenie Audi oferuje cały asortyment dodatkowych rozwiązań. Jednym
z nich jest otwór między oparciami tylnych siedzeń z wyjmowaną torbą na narty lub deskę snowboardową. Opcjonalna dwustronna mata przyda się przy przewożeniu brudnych przedmiotów – z jednej strony pokryta jest welurem,
z drugiej gumą. Pakiet „bagażnik” obejmuje 12-V gniazdko, siatkę, pas
do mocowania, kolejne haczyki na torby i siatkę unieruchamiającą bagaże.
Z opcjonalnym zdejmowanym hakiem do przyczepy A5 Sportback może holować do 2,1 tony (przyczepa z hamulcem, przy nachyleniu osiem procent). Jako wyposażenie dodatkowe dostępne są bagażniki dachowe, boxy na narty
i bagaż, a także uchwyty na rowery i kajaki.
Silniki
Również w przypadku jednostek napędowych Audi stawia konsekwentnie
na innowacyjne technologie. Na początku sprzedaży nowe Audi A5 Sportback może być wyposażone w jeden z czterech silników TDI i trzech FSI, a kolejne trzy agregaty pojawią się do połowy 2010 roku. Wszystkie jednostki potwierdzają, że efektywność i dynamika nie muszą się wzajemnie wykluczać. Sukcesy Audi w sporcie samochodowym potwierdzają skuteczność tej filozofii: podczas 24-godzinnego wyścigu w Le Mans, najcięższych na świecie zawodach na zamkniętym torze, samochody wyścigowe R8 FSI i R10 TDI osiągnęły osiem generalnych zwycięstw.
Na normalnej drodze, silniki TDI firmy Audi już od chwili ich debiutu - 20 lat temu - znajdują się na czele wszystkich technologii efektywności. Pod względem relacji mocy do zużycia paliwa, żaden inny system napędu nie jest
w stanie pokonać turbodoładowany silnik Diesla z bezpośrednim wtryskiem paliwa.
2.0 TDI w Audi A5 Sportback ustanawia nowe wzorce. Czterocylindrowa jednostka zużywa średnio tylko 5,2 litra paliwa na 100 km, co odpowiada emisji CO2 137 gramów na 1 km. Stanowi ona mocne źródło napędu – z pojemności skokowej 1.968 cm3 wydobywa pełne 125 kW mocy i 350 Nm momentu obrotowego. Dzięki temu Audi A5 Sportback przyspiesza w 8,7 sekundy od zera do 100 km/h i dalej do maksymalnej prędkości 228 km/h.
Dwulitrowy diesel przekazuje swoją siłę napędową poprzez manualną skrzynię biegów na koła przednie, jesienią dostępna będzie także wersja z napędem quattro.
W tym samym czasie pojawi się druga opcja silnika 2.0 TDI o mocy 105 kW
z momentem obrotowym 320 Nm, która będzie współpracować z bezstopniową przekładnią automatyczną multitronic.
2.0 TDI to silnik wysokoprężny o zaawansowanej technologii. Poddany specjalnym przeróbkom napęd pasowy rozrządu, dwa wałki wyrównoważające
i pokrywa silnika redukują wibracje. Dwa wałki rozrządu w głowicy cylindrów uruchamiają 16 zaworów. Przełączane klapy zawirowania w rurze ssącej dopasowują dopływające powietrze do obciążenia i obrotów silnika. Bardzo nowoczesny sterownik zarządza pracą układu wtryskowego Common Rail, który wytwarza ciśnienie do 1.800 barów – znacznie więcej niż wywiera ciężar samochodu na centymetr kwadratowy. Wysokie ciśnienie umożliwia wyjątkowo dokładne rozpylenie paliwa i dzięki temu doskonałe przygotowanie mieszanki.
Precyzja: minimalne dawki wtrysku
Wtryskiwacze posiadają ośmiootworowe końcówki wtryskowe i działają
na zasadzie piezoelektrycznej, w której setki niewielkich płytek ceramicznych zostały ułożone jedna na drugiej. Gdy zostanie przyłożone napięcie elektryczne, zmienia się ich struktura krystaliczna – stos płytek lekko się wydłuża, ich ruch jest przenoszony na iglicę wtryskiwacza. Już po jednej do dwóch milisekund wtryskiwacze ponownie się zamykają, wtryskiwane dawki paliwa mają często mniejszy ciężar niż jedna tysięczna grama. W 2.0 TDI możliwa jest realizacja
do pięciu wtrysków na cykl roboczy – pozwala to na precyzyjne modulowanie wzrostu ciśnienia w cylindrze i miękki przebieg spalania, z którego najbardziej korzysta akustyka silnika.
Również turbosprężarka gra ważną rolę w tym koncercie. Jej przestawiane łopatki kierujące po stronie wlotu spalin umożliwiają harmonijny i zdecydowany przyrost momentu obrotowego. Gdy przy niskich obrotach silnika kierowca mocno naciska pedał gazu, to łopatki kierownicy zostają ustawione płasko
– mniejszy przekrój wlotu wymusza na spalinach wzrost prędkości przepływu. Wirnik turbiny obraca się szybciej, wzrasta ilość dostarczanego świeżego powietrza, ciśnienie doładowania jest spontanicznie zwiększane. Tłumik pulsacji redukuje drgania turbosprężarki.
Dzięki tym technologiom i specjalnej geometrii tłoków, silniki 2.0 TDI o mocy 125 kW mogą realizować nadzwyczaj wysokie obroty maksymalne 5.400 1/min
i dysponują ulepszoną termodynamiką w komorach spalania. Pozwala ona na pracę silnika ze zwiększoną aż do 60 procent recyrkulacją spalin – efekt: względnie niska temperatura i mały udział tlenu w procesie spalania, a dzięki temu mniejsza emisja tlenków azotu. Układ recyrkulacji spalin osiąga bardzo wysoką wydajność chłodzenia. A5 Sportback 2.0 TDI spełnia wymagania normy Euro 5, jak wszystkie silniki tego modelu.
State of the art: silniki V6-TDI
Oba silniki V6-TDI stanowią również „state-of-the-art” silników diesla – ich dynamiczny charakter, potężny moment obrotowy i wysoka kultura pracy są gwarancją nowoczesnych, inteligentnych właściwości sportowych. Ich bloki cylindrów wykonano z tak zwanego żeliwa wermikularnego, nowoczesnego rodzaju żeliwa szarego, które jest wyjątkowo lekkie i wytrzymałe. Liczne modyfikacje i zabiegi optymalizacyjne pozwoliły zmniejszyć straty tarcia grupy korbowo-tłokowej i poprawić w ten sposób sprawność. Również V6-TDI wyposażono w turbosprężarki ze zmienną geometrią, systemy wtrysku Common Rail z wtryskiwaczami piezoelektrycznymi i wydajną recyrkulację spalin.
2,7-litrowy silnik dysponuje mocą 140 kW i wytwarza maksymalny moment obrotowy o wartości 400 Nm od 1.400 do 3.250 1/min, w testowym cyklu jazdy EU zadowala się 6,0 litrami paliwa na 100 km. Mniejszy z dwóch V6-TDI
o pojemności 2.698 cm3 współpracuje z napędem na przednie koła oraz manualną skrzynią biegów. Rozpędza A5 Sportback w 8,2 sekundy
do 100 km/h i pozwala osiągnąć maksymalną prędkość 235 km/h. Od jesieni będzie opcjonalnie dostępna przekładnia multitronic.
Trzylitrowy silnik z pojemnością skokową 2.967 cm3 uzyskuje 176 kW, od 1.500 do 3.000 obrotów dostarcza na wał korbowy pełne 500 Nm momentu obrotowego. Sprint od zera do 100 km/h odbywa się w 6,1 sekundy, prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h. Najmocniejszy diesel zużywa średnio zaledwie 6,6 litra/100 km. Jego moc jest przenoszona przez siedmiobiegową przekładnię S tronic na permanentny napęd na cztery koła quattro. Wersja z manualną skrzynią biegów pojawi się jesienią.
Najnowocześniejsze technologie: silniki benzynowe
Również silniki benzynowe w Audi A5 Sportback wykorzystują najbardziej nowoczesne technologie – wtrysk bezpośredni FSI, system Audi valvelift
do zmiennego sterowania skokiem zaworów oraz - w przypadku 2.0 TFSI, turbodoładowanie. Kombinacja ta łączy spontaniczne wchodzenie na obroty
z rozwijaniem imponującej siły ciągu oraz rozwiązuje stary, podstawowy problem techniki turbo – wysokie temperatury i wynikająca z nich skłonność
do spalania stukowego.
Ponieważ bezpośrednio wtryskiwane paliwo przez swoje wewnętrzne zawirowanie chłodzi komorę spalania, inżynierowie Audi mogli zrealizować
w TFSI wysoki stopień sprężania, który poprawia sprawność. Rozwiązanie
to przekonało dotychczas ponad 1,3 milionów klientów – i ekspertów: międzynarodowe jury dziennikarzy przyznało czterocylindrowemu silnikowi tytuł „Engine of the year“ w jego klasie - już po raz piąty z rzędu.
Głównymi wyróżnikami dwulitrowego silnika są przestawialne wałki rozrządu zaworów ssących i dwa wałki wyrównoważające; odpowiadają one za bezdrganiową, spokojną pracę. W swoich najważniejszych obszarach, jak cylindry i panewki łożysk korbowodowych, silnik 2.0 TFSI został konsekwentnie zoptymalizowany pod kątem minimalnego tarcia. Pompa oleju pracuje
z regulowaną objętością przepływu i wytwarza ciśnienie w sposób dwustopniowy, co również obniża zużycie paliwa.
W dziedzinie wtrysku silnik 2.0 TFSI także prezentuje wysoki poziom technologii Audi. Paliwo jest dostarczane przez sześciootworowe wtryskiwacze do komór spalania pod ciśnieniem 150 barów – klapy do zawirowania ładunku dodatkowo wspomagają efektywność spalania. Turbosprężarka chłodzona wodą; zoptymalizowane wirniki turbiny i sprężarki poprawiają jej szybkość reakcji. Także chłodnica powietrza doładowującego łączy wysoką sprawność z małym ciężarem i niewielkimi wymiarami.
System Audi valvelift dwulitrowego silnika TFSI troszczy się o dwustopniowe przełączanie skoku zaworów wydechowych w zależności od potrzeb. Pozwala to zmniejszyć straty przepłukiwania w komorze spalania i powoduje optymalny napływ spalin do turbosprężarki. Kierowca odczuwa ten efekt w postaci spontanicznego narastania momentu obrotowego, zwiększenia mocy i redukcji zużycia paliwa.
Silnik 2.0 TFSI jest oferowany przez Audi w dwóch wersjach. W mocniejszej wytwarza 155 kW mocy i 350 Nm momentu obrotowego w szerokim zakresie obrotów od 1.500 do 4.200 1/min. Współpracuje on z siedmiobiegową dwusprzęgłową przekładnią S tronic i z permanentnym napędem na cztery koła quattro. Potrafi przyspieszyć pięciodrzwiowe Coupé w 6,6 sekundy
do 100 km/h, a jego prędkość maksymalna wynosi 241 km/h. Średnie zużycie 7,4 litra paliwa na 100 km jest dowodem wysokiej efektywności. W ciągu roku pojawią się trzy kolejne warianty: napęd quattro z manualną skrzynią biegów, napęd przedni z przekładnią multitronic albo z 6-biegową przekładnią manualną.
Druga wersja 2.0 TFSI będzie dostępna tylko z napędem na oś przednią
– z przekładnią manualną albo multitronic. Ten dwulitrowy silnik dysponuje mocą 132 kW i momentem obrotowym 320 Nm, który występuje od 1.500
do 3.900 1/min.
Na początku 2010 roku pojawi się jeszcze mniejszy silnik TFSI – 1,8-litrowa jednostka napędowa o mocy 118 kW z napędem na koła przednie i skrzynią biegów multitronic.
Najmocniejszym silnikiem w A5 Sportback jest 3,2-litrowy FSI – także on ma układ Audi valvelift w głowicy. W jego przypadku sterowanie skokiem zaworów działa na zawory ssące. System w szerokim zakresie steruje ilością zasysanego powietrza. Przepustnica może pozostawać całkowicie otwarta także podczas częściowych obciążeń, straty dławienia są mniejsze i poprawia się sprawność. Silnik oddycha swobodnie – wzrastają moment obrotowy i moc, co z kolei pozwala na zastosowanie dłuższego przełożenia, które jeszcze bardziej redukuje zużycie paliwa.
Silnik V6 o pojemności skokowej 3.197 cm3 charakteryzują zwarte wymiary
i mały ciężar. Jego skrzynię korbową wykonano ze stopu aluminium i krzemu, dzięki temu ciężar całkowity samochodu jest niższy, a rozdział nacisku na osie korzystniejszy. Kolejne nowoczesne rozwiązania technologiczne to przełączalny kolektor ssący, zoptymalizowane pod kątem redukcji tarcia łańcuchy rozrządu oraz bardzo efektywna pompa oleju.
Odznaczający się wysoką kulturą pracy, dźwięcznie brzmiący silnik V6 wytwarza moc 195 kW i moment obrotowy 330 Nm, który jest do dyspozycji
od 3.000 do 5.000 1/min. We współpracy z przekładnią S tronic i napędem quattro, przyspiesza A5 Sportback w 6,6 sekundy do 100 km/h i dalej
do elektronicznie ograniczonej prędkości maksymalnej 250 km/h. Jego średnie zużycie paliwa wynosi tylko 9,3 litra/100 km.
Rekuperacja: odzyskiwanie energii w standardzie
Firma Audi zastosowała w A5 Sportback swoje nowe technologie
z Modułowego Systemu Efektywności. Wszystkie wersje są wyposażone
w system rekuperacji, który wykorzystuje energię ruchu podczas hamowania.
W fazach hamowania silnikiem lub z użyciem hamulca, alternator może zamieniać energię kinetyczną na elektryczną; jest ona czasowo magazynowana w akumulatorze.
Gdy pięciodrzwiowe Coupé zacznie przyspieszać, energia elektryczna jest
z powrotem oddawana przez akumulator. W ten sposób odciąża on alternator, który jest napędzany przez silnik – dzięki temu zmniejsza się zużycie paliwa. Wszystkie wersje z manualną skrzynią biegów są ponadto wyposażone we wskaźnik zmiany biegów; zaleca on kierowcy włączenie biegu, na którym jazda będzie w danej chwili najbardziej efektywna.
A5 Sportback z trzema silnikami 2,0 litrowymi i przekładnią manualną jest
od początku sprzedaży wyposażony seryjnie w nowy system start-stop Audi. Gdy samochód zatrzyma się na czerwonym świetle lub skrzyżowaniu,
a dźwignia zmiany biegów będzie w pozycji biegu neutralnego i kierowca zdejmie nogę z pedału sprzęgła, to sterownik wyłączy silnik. Na wzniesieniu lub spadku drogi układ hamulcowy utrzymuje ciśnienie w układzie, jeśli wzniesienie nie jest większe niż 10 procent. Silnik zostaje ponownie uruchomiony, gdy tylko kierowca wciśnie sprzęgło; wydajny rozrusznik załatwia to szybko i komfortowo. Kiedy kierowca włącza bieg, silnik już pracuje; gdy puszcza pedał sprzęgła, silnik już osiągnął swoje obroty biegu jałowego.
Mocny akumulator: działa także w czasie srogiej zimy
System start-stop współpracuje ze szczególnie mocnym akumulatorem
– gwarantuje on działanie nawet przy bardzo niskich temperaturach zewnętrznych. Jedynie w początkowej fazie rozgrzewania silnika funkcja ta nie jest jeszcze aktywna, aby olej silnikowy, ciecz chłodząca i wnętrze samochodu mogły szybciej rozgrzać się. Kierowca może w każdej chwili wyłączyć system start-stop przez naciśnięcie odpowiedniego przycisku.
W znormalizowanym cyklu jezdnym układ redukuje zużycie paliwa o około
0,2 litra/100 km, a emisję CO2 o okrągłe pięć gramów. W codziennej eksploatacji efektywność systemu jest jeszcze zdecydowanie większa. Duża część codziennych jazd odbywa się na trasie krótszej niż dziesięć kilometrów
i przez liczne skrzyżowania ze światłami - właśnie wtedy system przynosi największe efekty.
System start-stop jest na stałe połączony z kolejnym nowym rozwiązaniem
z Modułowego Systemu Efektywności – z systemem informowania kierowcy rozszerzonym o program efektywności jazdy. Ma on specjalny, bardzo wyraźny wskaźnik zmiany biegów i permanentnie analizuje przepływ energii
w samochodzie. Na życzenie pokazuje w detalach zapotrzebowanie na energię odbiorników, takich jak układ klimatyzacji albo ogrzewanie tylnej szyby – może ono wynosić cały litr na 100 km. W razie potrzeby system daje kierowcy odpowiednie wskazówki – np. aby zamknąć szyby przy pracującym układzie klimatyzacji.
Przeniesienie napędu
Audi oferuje A5 Sportback z trzema różnymi układami przeniesienia napędu. 2.0 TFSI (132 kW i 155 kW), 2.0 TDI o mocy 125 kW, 2.7 TDI (140 kW) oraz 3.0 TDI (176 kW) zjeżdżają z taśmy produkcyjnej z sześciobiegową przekładnią manualną, którą charakteryzuje minimalne tarcie wewnętrzne. Biegi przełącza się lekko i precyzyjnie za pomocą krótkich ruchów dźwigni – z typowym w Audi uczuciem najwyższej dokładności. Ze skrzynią manualną pojawi się jeszcze
1.8 TFSI.
A5 Sportback z napędem quattro w wersjach silnikowych 2.0 TDI o mocy
125 kW, 2.0 TFSI o mocy 155 kW oraz 3.0 TDI o mocy 176 kW wyposażone jest w manualną skrzynię biegów.
Bezstopniowa przekładnia automatyczna multitronic odznacza się płynną pracą, wysoką sprawnością oraz dużą rozpiętością przełożeń korzystną dla zużycia paliwa. Do zwiększenia radości jazdy przyczynia się program sportowy i tryb manualny z zaprogramowanymi na stałe ośmioma przełożeniami.
Wersje z przekładnią multitronic to 2.0 TDI o mocy 105 kW, 2.7 TDI i 2.0 TFSI
o mocy 132 kW oraz już wkrótce 2.0 TFSI 155 kW.
2.0 TFSI quattro, 3.2 FSI quattro i 3.0 TDI quattro współpracują
z siedmiostopniową skrzynią biegów S tronic. Zaawansowana technologicznie przekładnia dwusprzęgłowa zmienia biegi w ciągu niewielu setnych sekundy
i działa przy tym tak komfortowo, że kierowca prawie tego nie zauważa; jej wysoka sprawność i długie przełożenie siódmego biegu wpływają korzystnie
na efektywność. Kierowca może kazać siedmiobiegowej przekładni S tronic przełączać biegi automatycznie albo może to robić samodzielnie, na życzenie także za pomocą dźwigienek przy kierownicy.
Siedmiobiegowa przekładnia S tronic składa się z dwóch skrzyń częściowych
i zawiera dwa umieszczone jedno w drugim sprzęgła wielopłytkowe, które uruchamiają różne biegi. Sprzęgło zewnętrzne przekazuje moment obrotowy
za pośrednictwem wałka pełnego na kola zębate biegów 1, 3, 5 i 7. Sprzęgło wewnętrzne napędza za pomocą wałka drążonego, który obraca się wokół wałka pełnego, koła zębate biegów 2, 4 i 6 oraz biegu wstecznego.
Obie skrzynie częściowe są zawsze aktywne, lecz tylko jedna jest w danym momencie połączona z silnikiem. Kiedy kierowca na przykład przyspiesza
na trzecim biegu, to w drugiej skrzyni częściowej włączony jest już bieg czwarty; zmiana biegów następuje poprzez zmianę stanu włączenia sprzęgieł. Moduł mechatroniki, kompaktowy blok sterowników i hydraulicznych elementów wykonawczych, reguluje z największą precyzją wszystkimi procesami zmiany biegów i włączania sprzęgieł, także podczas manewrów wymagających centymetrowej dokładności.
Z wałka wyjściowego siły napędowe przepływają do centralnego mechanizmu różnicowego permanentnego napędu na cztery koła quattro, który rozgałęzia je na dwa kierunki. W przypadku podstawowego rozdziału, 60 procent momentu napędowego przepływa do mechanizmu różnicowego osi tylnej, a 40 procent momentu kierowane jest do mechanizmu różnicowego osi przedniej
– to sportowa charakterystyka. Kiedy na kołach jednej osi występuje poślizg, mechaniczny centralny mechanizm różnicowy błyskawicznie kieruje większą część momentu napędowego do drugiej osi posiadającej lepszą przyczepność – do 85 procent może być skierowanie na oś tylną albo maksymalnie
65 procent na oś przednią.
Jeszcze więcej dynamiki: nowy sportowy mechanizm różnicowy
Jeszcze większą dynamikę w Audi A5 Sportback z napędem quattro gwarantuje nowy sportowy mechanizm różnicowy dostępny dla wersji 3.0 TDI quattro
i 3.2 FSI quattro.
Sportowy mechanizm różnicowy rozdziela moment napędowy między koła tylnej osi bezstopniowo i w sposób zmienny. Podczas jazdy ze skręconymi kołami lub przyspieszania na zakręcie większa część sił napędowych przepływa do koła zewnętrznego względem zakrętu wciskając samochód dokładnie
w zakręt.
W ten sposób sportowy mechanizm różnicowy przeciwdziała każdej tendencji do nad- lub podsterowności już przy pierwszych jej przejawach. Dzięki krótkiemu czasowi reakcji - poniżej 100 milisekund - pracuje on jeszcze szybciej niż system stabilizacji toru jazdy ESP. Działa tak samo sprawnie podczas hamowania silnikiem jak i podczas jazdy z pełna mocą.
Sportowy mechanizm różnicowy jest przekładnią tylnej osi o nowej konstrukcji. Klasyczny mechanizm różnicowy otrzymał z lewej i prawej strony po jednej dodatkowej przekładni wzmacniającej, zbudowanej z trzech kół zębatych, która obraca się o dziesięć procent szybciej od wału napędowego. Sprzęgło wielopłytkowe, uruchamiane przez elektrohydrauliczny element wykonawczy, wytwarza połączenie między wałem i przekładnią wzmacniającą.
Gdy sprzęgło zostanie zamknięte, zmusi koło jezdne do wyższych obrotów realizowanych przez przekładnię wzmacniającą, dodatkowy moment zostanie zabrany przeciwległemu kołu przez mechanizm różnicowy. W ten sposób prawie cały moment obrotowy może być przekazany na jedno koło, możliwa jest różnica maksymalnie 1.800 Nm.
Sprawność i szybkość reakcji systemu wynika także z jego jednostki sterującej – inżynierowie Audi samodzielnie opracowali software. Na podstawie wartości kąta skrętu, kąta obrotu wokół osi pionowej, przyspieszenia poprzecznego, prędkości jazdy i innych informacji, sterownik błyskawicznie wylicza idealny rozdział sił napędowych dla każdych warunków ruchu.
Opcjonalny sportowy mechanizm różnicowy jest integralną częścią systemu dynamiki jazdy Audi drive select, który dostosowuje styl jazdy do życzeń kierowcy. Tryb „comfort“ ma na względzie przede wszystkim stabilność
i bezpieczeństwo jazdy, są tu mocno tłumione zmiany obciążenia. Tryb „auto“ zapewnia zrównoważony sposób działania, a w trybie „dynamic“ system pracuje wyjątkowo sportowo.
Podwozie
Również w przypadku podwozia Audi Sportback dysponuje pełną gamą najnowocześniejszych technologii modelu A5. Pięciodrzwiowe Coupé ujmuje sportowym prowadzeniem, stabilnością i dobrym komfortem. Audi A5 Sportback skręca spontanicznie, każdy rodzaj zakrętów pokonuje z dużą prędkością
i stabilnością, a na ich wyjściu zawsze znajduje dobrą trakcję.
Te korzystne właściwości wynikają m.in. z wysokiej sztywności karoserii oraz wyważonego rozdziału ciężaru na oś przednią i tylną. Podobnie jak w całej linii modelowej A5, także w wersji Sportback oś przednia została znacznie przesunięta w kierunku przodu pojazdu, co było możliwe dzięki niespotykanemu rozmieszczeniu agregatów: mechanizm różnicowy, który decyduje o położeniu przedniej osi, znajduje się bezpośrednio za wzdłużnie zamontowanym silnikiem, a więc przed sprzęgłem lub hydrokinetycznym przekładnikiem momentu. Umieszczony w bagażniku akumulator również przyczynia się do zrównoważenia ciężaru.
Podwozie jest technologicznie doskonale dopracowane. Wszystkie ważne elementy zawieszenia przedniego oraz tylnego są wykonane z aluminium,
co znacznie redukuje masy nieresorowane. Pięciowahaczowa oś prowadzi koła przednie, może ona przejmować niezależnie od siebie siły wzdłużne
i poprzeczne. W kierunku poprzecznym jej łożyska są sztywne, co wspomaga sportową precyzję prowadzenia, natomiast w kierunku wzdłużnym łożyska działają sprężyście miękko.
Oś przednia i silnik przymocowano do ramy pomocniczej, która jest na sztywno przykręcona do przedniej części nadwozia – dzięki dużej sztywności siły kierowania są bezzwłocznie przekazywane na koła. Przekładnia kierownicza, zamontowana bardzo nisko i daleko z przodu, przekazuje rozkaz skręcenia
do kół w sposób bezpośredni.
Precyzyjny i efektywny: układ kierowniczy
Zębatkowy układ kierowniczy posiada sportowo-bezpośrednie przełożenie 16,1:1; zapewnia on kierowcy ścisły kontakt z drogą i przekazuje mu precyzyjną, jednoznaczną informację zwrotną. Jego regulowana pompa łopatkowa dostarcza zawsze tylko tyle energii hydraulicznej, jaka jest akurat wymagana. Wersje 2.0 TFSI o mocy 155 kW i V6 są seryjnie wyposażone
w zależny od prędkości jazdy układ wspomagania kierowania servotronic.
Zawieszenie kół tylnych w A5 Sportback stanowi korygująca zbieżność oś tylna z wahaczami trapezowymi. Jest ona również przymocowana do ramy pomocniczej i posiada, z korzyścią dla pojemności bagażnika, bardzo zwartą konstrukcję; jest identyczna dla wersji z napędem przednim i quattro. Sprężyny
i amortyzatory – te ostatnie z dodatkowymi małymi sprężynami zderzakowymi
– są zamontowane oddzielnie od siebie na wspornikach kół; pozwala
to połączyć wysoki komfort toczenia ze sportową precyzją.
Na życzenie Audi montuje zawieszenie sportowe. Do wyboru są trzy warianty
– opracowane jako sztywniejsze, zawieszenie z amortyzatorami regulowanymi lub bez nich, oraz zawieszenie sportowe S line, które obniża karoserię
o 10 milimetrów.
Audi A5 Sportback ma duże hamulce, które są bardzo wydajne i pozwalają
na dokładne dozowanie siły hamowania. W przypadku 2.0 TDI i 2.0 TFSI
o mocy 132 kW, tarcze na osi przedniej mają 314 milimetrów średnicy, na osi tylnej jest to 300 milimetrów. Przednie tarcze hamulcowe odprowadzają ciepło wydzielane podczas hamowania w sposób bardzo szybki i skuteczny: setki bardzo małych sześcianów metalowych łączy ze sobą oba pierścienie cierne tarczy hamulcowej, pozwalają one na przepływ w najkrótszym czasie dużej objętości powietrza chłodzącego.
W wersjach z silnikami V6 i 2.0 TFSI o mocy 155 kW zastosowano przednie tarcze o średnicy 320 milimetrów. Ich zaciski hamulcowe mają konstrukcję zespoloną. Obudowa tłoczka jest wykonana z aluminium i bardzo dobrze odprowadza ciepło. Przy niewielkim ciężarze zaciski hamulcowe posiadają wyjątkową sztywność; również tarcze hamulcowe i osłony blaszane są bardzo lekkie.
Audi A5 Sportback jeździ seryjnie na sześcioramiennych kołach odkuwanych
z metali lekkich w rozmiarze 7,5 J x 17, opony 225/50. Na życzenie można otrzymać dwa inne koła 17-calowe, cztery koła o średnicy 18 cali, w tym jedno
o charakterystycznym wyglądzie A5 Sportback, jak również trzy wersje kół
19-calowych. W ofercie znajduje się nawet odlewane koło 9 J x 20 z siedmioma podwójnymi szprychami z oponą o rozmiarze 265/30. Wszystkie wersje
A5 Sportback mogą być wyposażone w układ kontroli ciśnienia w oponach.
Modele A5 Sportback z napędem przednim są seryjnie wyposażone w nową technologię Audi: znany z A5 Coupé i Cabriolet, bardzo efektywny system stabilizacji toru jazdy ESP najnowszej generacji pełni również nową funkcję elektronicznej blokady poprzecznej. System działa jak mechaniczny blokowany mechanizm różnicowy. Przez zapobieganie podsterowności i poprawę trakcji, zapewnia jeszcze bardziej neutralną sterowność i dynamiczne właściwości jezdne. Nowa funkcja zwiększa dynamikę jazdy pod obciążeniem na zakrętach, zarówno na suchej jak i mokrej jezdni. Kierowca może się cieszyć bardziej spontaniczną i precyzyjną reakcją na ruchy kierownicy oraz ścisłym trzymaniem się toru jazdy przez samochód. Jednocześnie poprawie uległa przyczepność podczas jazdy na zakręcie.
Korzyści te uzyskano bez stosowania dodatkowych komponentów, a więc bez dodatkowego ciężaru, ponieważ chodzi w tym przypadku o inteligentny program ESP. Gdy tylko elektronika rozpozna, że koło przedniej osi napędzanej, wewnętrzne względem zakrętu, jest za bardzo odciążone i traci przyczepność, wprowadza tam celową, niewielką ingerencję hamulca. W ten sposób nadmiar momentu obrotowego zostaje skierowany na koło zewnętrzne względem zakrętu, które dzięki swojemu wyższemu dynamicznemu obciążeniu jest
w stanie przekazać większą siłę napędową na nawierzchnię drogi.
To przesunięcie momentów kół wytwarza moment żyroskopowy wokół osi pionowej – A5 Sportback obraca się bardzo nieznacznie, prawie niezauważalnie przez kierowcę, do wewnętrznej strony zakrętu. I przyspiesza całkowicie bez poślizgu opon również przy wychodzeniu z ciasnych zakrętów
– jak po przysłowiowych szynach. Zachowanie się pojazdu jest bardziej precyzyjne, dynamiczne, stabilne i neutralne, a subiektywnie odczuwane zaufanie do auta jeszcze bardziej wzrosło. Także podczas spokojnej jazdy nowy system zapewnia wyraźnie większe bezpieczeństwo.
Najnowocześniejsza technologia: Audi drive select
Na życzenie Audi oferuje dla A5 Sportback najnowocześniejszą technologię, która nie ma sobie równych wśród konkurencji – system dynamiki jazdy Audi drive select. Dzięki niemu kierowca może za pomocą przycisków w konsoli środkowej ingerować we wszystkie komponenty techniki, które są istotne dla dynamiki jazdy, i zmieniać ich sposób działania zgodnie ze swoimi upodobaniami, wybierając spośród trzech zaprogramowanych charakterystyk pracy – „comfort“, „auto“ i „dynamic“.
Jeśli na pokładzie znajduje się system MMI z układem nawigacji,
to do dyspozycji jest jeszcze czwarty tryb pracy, o nazwie „Individual”; kierowca może tutaj dowolnie komponować swoje ulubione ustawienia wybierając spośród wielu możliwości.
Audi drive select wpływa na charakterystykę pedału przyspieszenia silnika, punkty przełączania siedmiobiegowej przekładni S tronic i wspomaganie układu kierowniczego servotronic. Modułowa budowa systemu wymaga połączenia
z co najmniej jedną z trzech następnych technologii – sportowym mechanizmem różnicowym, adaptacyjną regulacją amortyzatorów lub dynamicznym układem kierowniczym.
W przypadku elektronicznej regulacji amortyzatorów w akcji znajdują się tak zwane amortyzatory CDC (CDC = continuous damping control). Ich elektromagnetycznie uruchamiane zawory sterują przepływem płynu hydraulicznego między wewnętrznym i zewnętrznym cylindrem amortyzatora, ustalając przy tym różne wielkości otworów. Duży przekrój przepływu powoduje miękką, a mały twardą charakterystykę tłumienia. Szybki sterownik nieprzerwanie analizuje sygnały, które otrzymuje z 14 czujników i oblicza optymalne tłumienie indywidualnie dla każdego koła w ekstremalnie krótkich odstępach czasu – 1.000 razy na sekundę.
Dynamiczny układ kierowniczy: zawsze perfekcyjne przełożenie
Dynamiczny układ kierowniczy jest kolejną przełomową technologią Audi: zmienia on swoje przełożenie o prawie 100 procent, w zależności od prędkości jazdy i trybu ustawionego w Audi drive select. Jego sercem jest napędzana silnikiem elektrycznym przekładnia sumująca, która stanowi integralną część kolumny kierownicy. Ta tak zwana przekładnia falowa jako zwarta i lekka konstrukcją, pracuje bezluzowo, precyzyjnie i z małym współczynnikiem tarcia. Może ona przenosić ogromne momenty obrotowe oraz osiąga wysoką sprawność.
Przy małych prędkościach jazdy układ kierowniczy działa wyjątkowo bezpośrednio, również jego siła wspomagania jest duża – manewry parkowania są zabawnie łatwe. Przy prędkości szosowej zmniejsza się bezpośredniość działania i siła wspomagania, a przy dużych prędkościach autostradowych znacznie mniej bezpośrednie przełożenie i mała siła wspomagania zapewniają niewzruszoną stabilność kierunkową.
W zakresie sportowej dynamiki i bezpieczeństwa jazdy, dynamiczny układ kierowniczy ściśle współpracuje z systemem stabilizacji toru jazdy ESP. Ponieważ może on wykonać korektę kąta skrętu kół znacznie szybciej, niż potrzebuje układ hamulcowy na wytworzenie ciśnienia w kołach - przy mniejszej ilości impulsów hamulcowych jazda jest znacznie szybsza i bardziej płynna. Dynamiczny układ kierowniczy przeciwdziała zarówno nadsterowności powodowanej zmianami obciążenia jak i podsterowności, a także udziela cennego wsparcia podczas hamowania na nawierzchniach o różnych współczynnikach tarcia.


















































































































































































