Audi prezentuje przyszłość designu w Mediolanie
- Audi Concept C jako przykład nowej filozofii projektowej
- Gernot Döllner, CEO Audi: „Wyrazistość i konsekwencja w realizacji – tak zmieniamy firmę i redefiniujemy design”
- Massimo Frascella, CCO Audi: „Chcemy budować markę, która budzi pożądanie i ma kulturowy wpływ”
Na początku września 2025 r. w Mediolanie miała miejsce premiera koncepcyjnego modelu Audi Concept C, która była jednocześnie prezentacją wizji designu przyszłych samochodów. Marka wykonała tym samym progresywny krok: w coraz bardziej złożonym świecie postawiła bezkompromisowo na wyrazistość. Nowa filozofia projektowa jest częścią głębszej transformacji Audi i stanowi nowy początek dla całej firmy. Produkty, procesy i struktury są koncentrowane na tym, co istotne – tak, aby tworzyć przestrzeń dla innowacji i technologicznego przywództwa.
Wydarzenie w Mediolanie odbyło się pod hasłem „Strive for Clarity” i stanowiło symbol kolejnego etapu transformacji koncernu. Z nową estetyką opartą na wyrazistości, Audi odważnie kieruje się ku zredukowanej i ponadczasowej formie, która wyróżni markę w dobie rosnącej konkurencji. Nieprzypadkowo ten nowy rozdział rozpoczął się właśnie w mieście, które od wieków jest synonimem designu, technologii i wybitnych osobowości. „Myślenie wizjonerskie i dążenie do przekraczania granic to wartości bliskie Audi” – podkreśla Gernot Döllner, CEO Audi. Dlatego Mediolan, stolica włoskiego designu, to idealne miejsce, by rozpocząć nową erę. Tam ideał, do którego dąży Audi, staje się namacalny.
Nowa filozofia designu – prostota i wyrazistość
Nowe podejście Audi przejawia się w języku projektowania, który jednoznacznie podkreśla tożsamość marki. Marka od zawsze stanowiła symbol wyrazistego designu, najwyższej jakości i wyrafinowania. „Radykalna prostota leży u podstaw naszego podejścia. Osiągamy wyrazistość, redukując wszystko do tego, co istotne” – mówi Massimo Frascella, Chief Creative Officer Audi.
W kontekście Audi Concept C dotyczy to zarówno nadwozia, jak i wnętrza pojazdu, w przypadku których najnowsze technologie i materiały zastosowano tylko tam, gdzie mogą one otworzyć nowe możliwości. By minimalizm dał maksymalny efekt.
Frascella podkreśla także rolę emocji: „Chcemy tworzyć markę, która inspiruje i ma wpływ kulturowy”. Bo to, co sprawia, że samochód staje się obiektem pożądania, wykracza poza czysto racjonalne doświadczenie.
Audi Concept C – wizja przyszłości
Audi Concept C, który zostanie również zaprezentowany na targach IAA w Monachium, jest pierwszym manifestem nowej filozofii designu. To zapowiedź stylistyki przyszłych modeli oraz nowego doświadczenia we wnętrzu. Koncept odzwierciedla uniwersalne zasady projektowania: redukcję do esencji – bez zbędnych linii czy elementów – i geometryczną wyrazistość. Charakterystycznym elementem jest pionowo zorientowana rama, inspirowana legendarnym wyścigowym Auto Union Type C. Takie podejście kieruje wzrok ku istotnemu. Również wnętrze jest podporządkowane tej idei – eliminuje rozpraszacze i dzięki inteligentnym technologiom dostarcza użytkownikowi tylko tych informacji, które są potrzebne, dokładnie w odpowiednim momencie.
„Nasza historia to historia odważnych innowacji, nowoczesnych technologii i bezkompromisowej wyrazistości designu” – mówi Gernot Döllner. „Najbardziej legendarne modele Audi ucieleśniają właśnie tę kombinację” – dodaje CEO Audi, odnosząc się tym samym chociażby do wprowadzonego przez markę napędu quattro, który zrewolucjonizował motoryzację, czy potężnych silników, innowacyjnych materiałów i aerodynamiki, dzięki której marka odnosi sukcesy w motorsporcie, wpływając na rozwój samochodów daleko poza torem.
Design jako filozofia dla całej firmy
Powrót do tego, co istotne i redukcja do esencji odgrywają kluczową rolę nie tylko w stylistyce. „Sposób, w jaki projektujemy nasze samochody, będzie sposobem, w jaki kształtujemy całą firmę” – podkreśla Döllner. Nowa filozofia designu staje się zatem zasadą korporacyjną Audi, która znajduje odzwierciedlenie zarówno w gamie modeli oraz portfolio produktowym, jak i w strukturze organizacyjnej. „Wyraziostość jest dla nas etosem i kompasem, który będzie prowadził Audi przez kolejne lata”.
Prezentacja nowej filozofii designu w Mediolanie prezentuje nowy początek. „Etap bilansowania mamy za sobą. Teraz nadszedł czas, by spojrzeć w przyszłość i przyspieszyć. Koncentrujemy się na tym, co naprawdę istotne, by wyznaczać standardy w designie i jakości” – podkreśla CEO.
Fundament transformacji
Audi od 2023 roku realizuje program Audi Agenda, zakładający gruntowną przebudowę i wzmacnianie innowacyjności. W pierwszej połowie 2025 roku firma kontynuowała intensywne działania, aby wzmocnić zdolności technologiczne i zabezpieczyć model biznesowy na przyszłość.
„Pierwsze sukcesy już widać” – zaznacza Döllner. „Na przykład w ramach inicjatywy modelowej czy dzięki skoncentrowanemu portfolio, które umożliwia nam inwestycje w jakość i innowacje. Także nasz nowy model biznesowy w Chinach, gdzie powołaliśmy siostrzaną markę AUDI, pokazuje ducha pionierstwa”.
W marcu zarząd i rada zakładowa wypracowali porozumienie dotyczące przyszłości, które wzmacnia konkurencyjność i długofalową stabilność firmy. Audi inwestuje też intensywnie w Niemczech – do 2029 roku nakłady na tamtejsze zakłady sięgną około 8 miliardów euro.
Inicjatywa modelowa kontynuowana
Do końca tego roku Audi wprowadzi ponad 20 nowych modeli w ciągu 24 miesięcy, dzięki czemu portfolio marki stanie się najmłodsze w segmencie premium. Po odświeżeniu kluczowych modeli, m.in. Audi A6 wiosną i Audi Q3 latem, marka podczas IAA pokaże również Q3 Sportback e-hybrid.
Inicjatywa modelowa będzie kontynuowana także w 2026 roku. Do oferty dołączy m.in. w pełni elektryczny model bazowy, produkowany w Ingolstadt oraz nowe modele sportowe Audi Sport. Połączenie samochodów elektrycznych, hybryd plug-in i nowej generacji silników spalinowych zapewni marce elastyczną i silną pozycję na rynkach Europy, Chin i Ameryki Północnej w trakcie transformacji ku elektromobilności.
Równolegle Audi pracuje nad kolejnym cyklem innowacji. Partnerstwa strategiczne, takie jak współpraca Grupy Volkswagen z Rivian, umożliwiają szybszy i tańszy rozwój nowych technologii, zwłaszcza w obszarze oprogramowania. W 2026 roku Audi zadebiutuje w Formule 1 – to szansa, by w najbardziej wymagających warunkach testować nowe technologie, materiały i procesy. „Przygotowania do startu w F1 idą pełną parą” – mówi Döllner. „A już kilka tygodni po premierze nowej filozofii designu w Mediolanie czeka nas kolejny ważny moment: damy fanom konkretny przedsmak tego, czego mogą oczekiwać od nas w Formule 1”.









